Als ik naar Thailand ga heb ik last van een jetlag, maar heb ik die ook als ik van Bangkok naar Auckland vlieg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Auckland in Nieuw-Zeeland bedoel je?
Dan is het antwoord ja, want daar is het 5 uur vroeger dan in Bangkok.
Als je naar het oosten vliegt en meer dan 4 tijdzones passeert dan heb je kans op een jetlag. Hoe meer zones, hoe erger. Natuurlijk hangt je mate van jetlag ook van andere factoren af.
Naar het westen vliegen veroorzaakt meestal veel minder last, omdat je er dan 'uren bij krijgt' en de meeste mensen daar veel beter tegen kunnen dan 'uren kwijtraken'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe zit dat dan? uren krijg je er toch nooit bij! bij verre reizen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat de zon in het Oosten opgaat en de dag daar dus eerder begint (en eerder eindigt) dan in het Westen.
Als je met het vliegtuig van Amsterdam naar Bangkok vliegt, moet je je horloge 6 uur vooruit zetten. Dat betekent dat je ineens 6 uur 'kwijt' bent. Als het dan in Bangkok 22.00 's avonds is zou je eigenlijk naar bed moeten gaan, maar jij bent nog niet slaperig, want voor je gevoel is het nog maar 16 uur 's middags. En als het dan 7 uur 's morgens is, vindt jouw biologische klok dat het 1 uur 's nachts is en wil je lekker slapen in plaats van opstaan. Dat is jetlag.
In Nederland kennen we het een beetje als in het voorjaar de zomertijd ingaat. Dan kun je die nacht een uur minder slapen omdat de klok een uur vooruit gezet wordt.
Als je naar het westen vliegt werkt het precies andersom.
Je vertrekt bijvoorbeeld om 9.00 's morgens uit Bangkok en dan vlieg je in 12 uur naar Nederland. Als je aankomt is het in Bangkok al 21.00 's avonds, maar in Nederland nog maar 15.00 uur 's middags. Dan heb je ineens dus nog een heel stuk extra dag. Dat bedoel ik met 'er uren bijkrijgen'.
Duidelijk?