Waarom moet je tenminste 10 minuten met je hand onder water als je je verbrand heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Onder de kraan met stromend lauw water is het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je dat niet bij de hand hebt, en wél een ijsblokje, kan je dit ook gebruiken door over de huid te wrijven. De huid moet dan wél nog heel zijn. Zo voorkom je hopelijk ook, dat je een brandblaar krijgt, die open kan gaan, waarna het ontstekingsgevaar toeneemt. Daarom nooit zelf een brandblaar doorprikken - wachten tot je op de 1e hulp bent, en het door deskundigen laten doen!!

Antwoorden (2)

Omdat de hitte in en onder de huid doorgaat, en steeds dieper dringt.
Alleen door de verbrandde plek door en door te koelen (met lauw water) kan je ervoor zorgen dat weefsel en zenuwen zo min mogelijk beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ANDERS DRINGT DE HITTE DOOR EN DOET HET HEEL VEEL PIJN