Wat gebeurd er met een lichaam van iemand die een donorcodicil heeft?

Ik heb wel eens gehoord dat mensen die donor zijn, niet gereanimeerd worden, zodat ze sneller aan organen kunnen komen.

Of dat als ze thuis overlijden ineens mensen komen om het "lijk" op te eisen.

Of dat ze niet thuis mogen sterven omdat ze dan te lang moeten wachten op de organen.

Ik geloof niet alles maar hoe gaat dit dan wel?

En de nabestaande hoe krijgen die het lichaam terug? Geheel verminkt? Wat moet ik me er bij voorstellen?

(Ik weet trouwens niet zeker in welke categorie dit hoort)

11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat zijn hardnekkige vooroordelen die niet waar zijn
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat zeg jij :-)
Maar het tegendeel heb ik ook nog niet gehoord.
Dus vandaar mijn vraag hier, hoe gaat het dan wel.
Ritsuka
11 jaar geleden
https://www.jaofnee.nl/over-orgaandonatie/vraag-en-antwoord-over-orgaandonatie/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je KUNT niet thuis sterven en dan nog doneren (hooguit je hoornvlies /huid ofzo). Dat heeft dus niets te maken met mogen. Je moet kiezen. Je kunt dus geen lijk 'opeisen' thuis. Dan ben je al te laat voor doneren. Niet reanimeren mag alleen bij een heel duidelijk NR verklaring. Als er maar iets onduidelijk is over die verklaring moet gereanimeerd worden (tot verdriet van vele ouderen die daardoor een kasplantje worden want reanimatie heeft vaak haast geen zin). Je zult aan het lichaam weinig zien, meestal kijk je toch alleen naar het hoofd toch? Het lichaam zal zo'n Y litteken (dichtgenaaid) hebben over de borst/buik en als er huid is verwijderd is dat natuurlijk een plek als een enorme schaafwond.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Pelle...nou ik zat aan bijvoorbeeld de ogen te denken. Ik vroeg me dus af of ze zo'n oog er uit halen en het dan maar zo laten. Die Y op het lichaam kun je bedekken, maar je kan moeilijk bij het opbaren een zak over iemands hoofd trekken....
Ritsuka
11 jaar geleden
Blijkbaar heb je mijn link nog niet gelezen, want daar staat het volgende: Kan ik nog wel normaal worden opgebaard en begraven als donor? Ja. Een wake en een begrafenis of crematie kan gewoon op tijd plaatsvinden. En de sporen van een donoroperatie zijn zo gering, dat een simpel shirt ze al kan bedekken. Ook bij hoornvliesdonatie worden prothesen geplaatst en daarna de ogen gesloten.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
:-) Nee, die had ik nog niet gelezen op het moment dat ik op Pelle reageerde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit familie ervaring. Dat gaat allemaal volgens de regels. Ze gaan het proces van sterven echt niet versnellen. 1 keer was het zodat de doktoren klaar stonden voor de donatie maar het sterven duurde te lang dus gingen de doktoren on verrichtte zaken weer naar huis. Je word bij donatie niet helemaal als een varken uit elkaar gesloopt. Je hoornvlies word er voorzichtig afgehaald. Ook van huiddonatie zie je niets. Door dit soort broodje aap verhalen durven mensen geen donorcodicil In te vullen maar als ze wat nodig hebben staan ze wel vooraan in de rij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Arnhem, ik vind ook dat je alleen ontvanger mag zijn als je ook een donorcodicil invult.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Pelle
Ben ik het ook mee eens.

Het beste antwoord

Er doen veel indianenverhalen de ronde op dit gebied, helaas.
Er wordt juist heel zorgvuldig omgegaan met mogelijke donoren.
Er zal nooit thuis een lijk worden "opgeëist" om organen te kunnen oogsten.
Mensen mogen te allen tijde thuis overlijden als ze dit willen. Er zal nooit geëist worden dat ze ivm donorschap in het ziekenhuis moeten overlijden. Dat is dus onzin.
Als iemand in het ziekenhuis overlijdt, moet in het geval van donorschap altijd door 2 artsen de dood geconstateerd worden. Dit als extra zekerheid dat iemand ècht is overleden.
Er wordt altijd eerste gekozen voor het redden van het leven van de mogelijke donor. Pas als dit helemaal niet meer mogelijk is zal die persoon als donor kunnen dienen.
In principe kan de familie als er organen zijn uitgenomen helemaal niet zien dat dit gebeurd is. Ook hier wordt zeer zorgvuldig mee omgegaan. Ook als er huid wordt afgenomen gebeurt dit op plekken die niet zichtbaar zijn.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik was niet helemaal duidelijk: Kiezen voor thuis overlijden impliceert dat je ervoor kiest geen donor te zijn, hoogstens voor huid en hoornvliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Artsen hebben de doelstelling levens te redden, niet om te beëindigen, ze zullen je dus niet dood laten gaan, als dat te voorkomen is.
Organen worden pas uit een donor verwijderd, wanneer met zekerheid is vastgesteld dat de donor is overleden. Maar wanneer de hersendood is ingetreden, houden de rest van de organen er ook na korte tijd mee op. Zo "sterven" de nieren binnen ongeveer een half uur. Alleen de huid houdt het wat langer vol, deze "overlijdt" pas na een aantal uren. Als een donor buiten het ziekenhuis overlijdt kunnen doorgaans slechts weinig organen gebruikt worden.
Voor een donor die in het ziekenhuis overlijdt, ligt het anders. Het tijdstip van het constateren van de hersendood wordt dan genomen als tijdstip van overlijden. Het hersendode lichaam kan vervolgens kunstmatig in leven worden gehouden, door een machine die ervoor zorgt dat het hart nog klopt en de longen nog ademen, zodat de organen in het lichaam geconserveerd blijven. Omdat het lichaam "op het oog" echter nog in leven lijkt, is er strenge regelgeving die bepaalt of de donor werkelijk is overleden. De regelgeving wordt omvat door het hersendoodprotocol.
Dit hersendoodprotocol omvat een veelheid aan diagnostische maatregelen, die moeten leiden tot het vaststellen of elke hersenfunctie ontbreekt bij de donor, en deze dus hersendood is. Alleen de volgens de normen van het hersendoodprotocol dood verklaarde patiënten komen in aanmerking om hun organen daadwerkelijk te doneren. In de praktijk stuit echter de strikte uitvoering van bovengenoemde wettelijk vereiste diagnostische maatregelen op praktische en organisatorische bezwaren.
Hetlichaam wordt na het verwijderen van de bruikbare organen, weer netjes gemaakt, de familie krijgt dus hun overledene terug zoals hij/zij was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat heel veel mensen dit lezen zodat er weer wat fabeltjes minder zijn die mensen elkaar doorvertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens, er zijn veel te veel misverstanden op dit gebied, wat mensen tegenhoudt een donorcodicil aan te vragen. Wat jammer is, want we kunnen ook mensen nodig hebben, die een codicil hebben.
Goeie vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt inderdaad heel zorgvuldig mee omgesprongen, en de fabeltjes en angsten die er zijn, zijn ongegrond. Wonderlijk is trouwens wel dat veel mensen wél een orgaan zouden willen ontvangen als het nodig zou zijn, maar zelf geen donorcodicil ingevuld hebben...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor je antwoord trouwens, crea!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb al jaren zelf een donorcodicil, ik zag ooit het foldertje bij de apotheek staan, en toen heb ik dat maar ingevuld. Ik had net een documentaire gezien over een kind dat nieren nodig had, maar die niet kreeg, gevolg, het kind ging dood. Maar ik had nooit nagedacht over hoe dat allemaal in zijn werk gaat, dus vandaar deze vraag.