Hoe heet het als je snel met je ogen kunt trillen?

Ik kan snel met mijn ogen-irissen trillen als ik ze een soort van aanspan. Heeft dit verschijnsel een naam en wat is de oorzaak?
Note: Zoals in deze video. http://www.youtube.com/watch?v=zauh3VmdFqY&NR=1&feature=endscreen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi, ik (en mijn broertje) kan dat ook, op commando. Een aantal keer, daarna lukt het aanspannen nog wel maar de trillingen niet meer. Het ziet er wel grappig uit, maar een aandoening is het niet als je het zelf bewust doet. Ben wel benieuwd hoe het heet als je het zelf doet in plaats dat het ongewenst of storend is. Gr Jeroen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kan het ook op commando en ik kon het al op vroege leeftijd ( rond 8), maar wat ik alleen niet hoe het heet als ik het op commando doe en of het slecht is voor me?

Antwoorden (1)

Dit is Nystagmus.

Dat je dat hebt komt meestal door Albinisme, maar het kan ook andere oorzaken hebben.

Ik weet er verder niet veel over te vertellen, maar dat staak wel op de Wikipedia-pagina (zie brom).
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Nee hoor, dat is de onwillekeurige beweging van de oogbollen. De vraag gaat over zelf veroorzaakte trillingen!
peterjbruins
11 jaar geleden
Ik heb het zelf ook en dit is wat de oogarts vertelde.
Anders weet ik het ook niet, misschien heeft het wel geen naam...