Ik kan heel slecht tegen als ik iemand moet teleurstellen wat kan ik doen tegen deze stress?

ik kan heel slecht tegen als ik iemand moet teleurstellen daarom doe ik bijna alles wat mij gevraagt word ook al kom ik er zelf door in de problemen. als ik dan toch iemand naar mij idee teleur heb gesteld ga ik stressen, slaap ik slecht en ga ik of heel veel eten of juist helemaal niet. op dit moment heb ik dat ook als ik aan het werk ben omdat ik pas begonnen ben snap ik nog niet alles of moet ik nog veel leren (werk op een melkveehouderij) als mij baas me dan een opdracht geef en ik doe het verkeerd ben ik bang dat ik hem teleurstel en zit ik ook de dag er na er nog mee dit is een heel erg gevoelig puntje voor mij waar ik erg mee zit en ik wil er van af want als ik die strss heb kan ik soms zo 1 tot 2 ilo afvallen ook al stelt het soms helemaal niks voor heefd er iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

Ga eens een assertiviteitscursus doen, daar kun je leren zonder stress nee te zeggen. Dit is wat je leert op zo'n cursus:
Opkomen voor jezelf. Je belangen verdedigen. Een mening durven verkondigen en een weerwoord kunnen geven als je bekritiseerd wordt. Sterk in je schoenen staan, dat zijn de vaardigheden die je met behulp van een assertiviteitstraining wilt versterken.

Vind jij het bijvoorbeeld moeilijk om nee te zeggen als je baas je weer vraagt om over te werken?

Ga je vaak akkoord met verzoeken waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt?

Voel je je ongemakkelijk in sociale situaties?

Als je op deze vragen ‘ja’ geantwoord hebt, is deze training perfect voor jou. Wij pakken het in onze assertiviteitstraining breed aan en vatten het op als een sociale vaardigheidstraining. Dat betekent dat je niet alleen goed leert opkomen voor jezelf, maar ook dat je verbinding leert maken met anderen. Het leggen van contacten, het bouwen van relaties en het onderhouden van je netwerk heeft namelijk een enorme impact op je functioneren. Maar wat belangrijker is: als je sterke sociale vaardigheden hebt, wordt het ook makkelijker om je assertief op te stellen.

Ga naar zo'n training toe, pluk hem niet van het internet, dan leer je veel meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste moet je uitzoeken wat het gevoel veroorzaakt. Ben je vroeger b.v altijd afgewezen en wil je nu een ander niet het zelfde gevoel geven of iets dergelijks. Dan snap je waar de oorzaak ligt. Daarna is het oefenen en oefenen. Zeg nee, schrijf het van je af wat het met je doet. Grenzen stellen is heel moeilijk maar door het te doen wordt het steeds iets makkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me verstandig dat je hulp zoekt. Dat kan een cursus zijn of een therapie. De reden dat ik je dit adviseer is dat je jezelf op deze manier enorm kan uitputten en daar meer en andere klachten door kunt krijgen. Je staat niet alleen met dit probleem en je bent heus niet gek. Waarschijnlijk ben je een beetje te aardig en wil je alles doen om zelf ook aardig of goed gevonden te worden. Maar dat is niet vol te houden. En in je eentje dit probleem oplossen is ook bijna niet te doen. En als je in je werk iets niet snapt, vraag het dan gewoon. Wees niet bang dom gevonden te worden. Een goede werkgever zal waarderen dat je vragen stelt, desnoods dezelfde vraag twee keer als je het biet begrijpt. Die werkgever zal dan denken: "Hé deze jongen is nieuwsgierig en die wil echt iets leren ". Dat is eerder een pluspunt dan een minpunt. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
De vraagsteller is een meisje, maar de intentie van je antwoord is prima!
Antoni
11 jaar geleden
Beter gezegd: Het is gewoon een goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor de vergissing en dank!
Ik zou in ieder geval proberen iedere probleemsituatie meteen op te lossen! Hoe dat moet, is afhankelijk van de situatie. Wat jij denkt dat een teleurstelling is voor een ander, hoeft helemaal niet als een teleurstelling door die ander te worden gezien!

Het lijkt mij heel onverstandig en ongezond later (nog) te gaan piekeren over een situatie die voor de ander (helemaal) niet als probleem werd of wordt ervaren.
Antoni
11 jaar geleden
bedenk dat een ander misschien een grens wil, en als jij die niet geeft stel je die ander dus teleur. Geef het nee waar hij om vraagt of waar de situatie om vraagt!
succes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi mzzlilsje,

Wat zou het leven toch wreed zijn als je altijd anderen tevreden moet stellen.
Kom hier en buk, dan geef ik je zweepslagen, want dat vind ik plezierig.
Ja meneer/mevrouw, dat zal ik doen omdat u dat zo graag wil, en ik wil u niet teleurstellen, dus sla me gerust.
Het is dan misschien een wat extreem voorbeeld, maar dit doe je nu met jezelf!
Jij hebt net zoveel recht op je mening en je eigen weg als ieder ander.
Hoezo zou je de ander boven je stellen?
Ga eens na bij jezelf, en vraag eens aan jezelf. Hoeveel ben ik waard?
Mag ik er zijn? Waardeer ik mezelf? Vind ik mezelf leuk?

Waarschijnlijk is je eigenwaarde niet heel groot.
Je ent net zoveel waard als de ander en hebt net zoveel recht op je mening.
Het is het proberen waard eens nee te zeggen als je iets niet wil, zie het als een uitdaging voor jezelf om dit te durven. En ga dan eens kijken hoe de ander reageert.
Vaak is dat niet zolas je het zelf van tevoren in alle gruwelijkheden bedenkt.
Ga tevens op onderzoek uit naar je jeugd.. daar zitten vaak de wortels van het probleem, als je vroeger voor jezelf opkwam... kreeg je een pak slaag? Of een uitbrander? Ben je er toen maar mee gestopt?
Onderzoek de patronen in je jeugd, hoe ging het daar?

Je kunt als je te heftige dingen ontdekt, en je wil met iemand praten, dan kun je bij een psycholoog terecht, bijvoorbeeld cognitief gedragstraining is goed. Ik zou je dan een NLP therapeut aanraden. En 1 keer per maand langsgaan bijvoorbeeld.

Maar kijk eerst maar of je zelf achter deze patronen kan komen en kunt gaan zien dat het gevoelens en gedachten zijn die oud zijn, je bent nu volwassen en mag zeggen wat je voelt en wil. Als iets echt niet goed voelt is het belangrijk nee te gaan zeggen.

En wat betreft fouten begaan, perfectionisme is niet handig als je aan het leren bent. Lach om je fouten, en zie een beetje de humor van het leven in. Die boer is allang vergeten dat je een fout hebt begaan, vraag hem eens naar zijn leerperiode en naar zijn foutjes van vroeger. Zo kun je wat meer perspectief in het geheel krijgen, en wellicht ook je zorgen uiten en er samen om lachen.

Succes liefs mel