bestaat er zoiets als een frustratie aanval? Zo ja, wat zijn dan de symptonen?

Ik kan verschrikkelijk slecht tegen bepaalde veranderingen, daarin ben ik gewoon erg autistisch neem ik aan. En mijn vriendin ging een nachtje bij me slapen en we zouden de volgende dag de stad in gaan om stoffen te zoeken voor een project, en toen vroeg ze de volgende ochtend of het goed was of haar vriendje meeging en dat vond ik prima, wel een beetje jammer omdat ik graag wat tijd met haar door wilde maken maar ik ben zelf ook wel bevriend met die jongen dusja. En toen hij aankwam was hij al een stuk eerder dan hij zei dat hij zou komen dus was ik nog niet klaar met dingen waardoor ik al gefrustreerd raakte, en daarbij bleek ook nog eens dat hij een vriend meegenomen had omdat hij zelf de weg niet wiste. en die vriend had ik nog nooit gezien (meer frustratie want ik kon hem moeilijk buiten laten staan) en in mijn kamer maakte ze veel lawaai en ik heb meerdere keren gezegd dat ze stiller moesten zijn en op een gegeven moment brak ik gewoon en ik zat aan mijn bureau mezelf bezig te houden met op te ruimen om mezelf te kalmeren en het vriendje van mijn vriendin had door dat het niet goed met me ging en vroeg dus of het wel goed ging en wat er aan de hand was, ik was op dat moment te gefrustreerd op te praten en ik begin verschrikkelijk te trillen over mijn hele lichaam en volgens mijn vriendin stond ik zowat in brand waarnaar ik in huilen uitbarstte en nog duidelijk kon maken dat ze op moesten rotten. Ik heb dit nog nooit eerder gehad, weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je echt iets van autisme hebt heb je extra puzzeltijd nodig. Dat is tijd die je nodig hebt om nieuwe informatie te verwerken en te wennen aan een veranderde situatie.
Overigens noem ik datgene wat jij beschrijft als een paniekaanval, ontstaan doordat je de situatie en niet in de hand hebt en onvoldoende tijd hebt om aan de veranderde situatie te wennen. Dat begon al toen bleek dat er één vriend mee zou komen. Jij had een ander beeld, die verandering kon je misschien nog net aan. Toen er vervolgens nog iemand kwam werd het te veel. Niks om je voor te schamen, wel iets om rekening mee te houden als vrienden zeggen dat iets anders wordt. Jij bepaalt dan of je in de nieuwe situatie mee kunt gaan. Als het je te veel wordt mag je rustig zeggen: Ik dacht dat we dat anders hadden afgesproken. Ik heb er niet zo'n zin in dat die en die mee gaat. Kunnen we het niet gewoon doen zoals we eerder hadden afgesproken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat ik iets in de vorm van autisme heb, niet dat iemand het echt tegen mij gezegd heeft maar op een gegeven moment word het wel verdacht als je ouders je naar een psycholoog sturen. In het kort, ik weet dat ik anders ben. En meestal ben ik redelijk, redelijk normaal. Gewoon wat stiller maar zo ben ik nou eenmaal, maar op sommige momenten heb ik het gevoel dat ik echt super autistisch word bijvoorbeeld als mensen boos op me worden, vooral mijn moeder maar bij de rest van de wereld ook krijg ik voor mijn gevoel een vlaag over me heen en dan ben ik echt helemaal anders, waar ik mezelf ook aan erger by the way. Omdat het op die manier onmogelijk voor me word gemaakt om boos op iemand te worden omdat ik ten eerste in huilen uit zou barsten van frustratie omdat ik niet kan zeggen wat ik wil omdat ik dan in huilen uit zou barsten. Het is een beetje een rare cirkel die ik niet kan stoppen :(
Ik had helemaal niet aan paniekaanval gedacht omdat ik me niet bang voelde maar gewoon gruwelijk gefrustreerd omdat ik te gefrustreerd was om te zeggen wat ik wilde zeggen zonder in huilen uit te barsten waardoor ik nog gefrustreerder werd...
Opnieuw die cirkel, ik weet niet hoe ik dat moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt pas echt autisme als dat door een arts is vastgesteld. Niet iedereen die veel kenmerken van autisme heeft is autistisch. Wat help is proberen tot rust te komen door aan de mensen in je omgeving te vragen naar de vijf kenmerken van de dingen die gaan komen: wie wat waar wanneer en hoe. Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geef_me_de_5 Als je zeker wilt weten of je autisme hebt kun je een arts om een diagnose vragen. Dat is indien het goed wordt aangepakt een heel traject maar maakt dingen vaak wel duidelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ps; een boek waar een aantal autisten in aan het woord kom is: Autisme verteld.
http://www.bol.com/nl/p/autisme-verteld/1001004001812271/ Het is waardevol omdat er veel verschillende verschijningsvormen van autisme aan bod komen.

Andere antwoorden (1)

Dit kan vanalles zijn. Waar ik in eerste instantie bij jouw verhaal aan moest denken was 'het emmertje dat alsmaar voller en voller raakte' en op een gegeven moment overstroomde. Was de emmer misschien de afgelopen periode al vol aan het lopen door veel stress en spanning in je leven? Want dan zou dit de figuurlijke laatste druppel kunnen zijn geweest....