Ja. Iedereen die niet goed in staat is om zelfstandig te leven kan gedwongen worden om begeleiding te krijgen. Want als je vrij wordt gelaten is de kans groot dat jouw leven in de vernieling gaat. En daarmee misschien ook dat van personen in jouw nabije omgeving. Het is daarom ter bescherming van jou en je naasten dat jij begeleid wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met begeleid wonen ben je niet verplicht binnen te blijven. Met opname zijn hier regels voor en vaak de eerste periode binnen blijven.
Gedwongen met begeleiding wonen werkt niet omdat de persoon makkelijk weg kan lopen. In een gedwongen opname is de kans kleiner (wel aanwezig natuurlijk) maar bij een opname zijn meer verplegers aanwezig en een strakker programma.
Amadea
11 jaar geleden
Uit de vraag meen ik toch echt op te maken dat het niet om een opname gaat, maar dat gevraagd wordt of iemand niet zelfstandig op zichzelf zou mogen wonen maar alleen begeleid. Die begeleiding wordt dan (voor zover ik weet) door de RIBW verzorgd. Je mag best alleen thuis zijn, en er op uit gaan wanneer je dat wilt. Maar er is een maatschappelijk werker die toezicht houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de vraagsteller bedoeld wel begeleid wonen, maar dit kan niet gedwongen zijn. Als ik zeg dat ik niet naar begeleid wonen wil, gebeurd dat ook niet.
Bij gedwongen opname ligt het anders.0
Nee in principe kan dat niet.
Een gedwongen opname kan alleen wanneer u aan de volgende criteria voldoet:

•Ten eerste bent of wordt u een gevaar voor uzelf of voor anderen door uw psychiatrische stoornis. Bijvoorbeeld als u zichzelf ernstig verwaarloost, een zelfmoordpoging doet of als de omgeving bang is dat u ongelukken veroorzaakt.
•Ten tweede is andere hulpverlening niet mogelijk, zoals begeleiding thuis.
•Ten derde bent u niet bereid u vrijwillig te laten opnemen. Een onafhankelijke psychiater moet dan vaststellen of u opgenomen moet worden. De rechter beslist hier over.
Gedwongen opname wordt geregeld via een wet die de BOPZ heet (Wet Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen) en de rechter moet hierover altijd een uitspraak doen.

Ben je echter wel eens gaan kijken bij verschillende begeleid wonen projecten? Naast de verplichtingen (bijvoorbeeld 3 keer per week -doordeweeks- samen avondeten, om 23 uur thuis zijn doordeweeks, taken, wekelijks gesprek) is het vaak ook supergezellig, leer je koken/budgetteren enz. Ik vind het zelf een heel goed idee, maar zoek wel een project waar je je thuis voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Gedwongen opname is iets anders dan begeleid wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begeleid wonen wordt vaak vergoed door het CIZ en geldt als een opname 24/7 voor (on)bepaalde tijd. Dit kan echter niet afgedwongen worden, omdat iemand meerderjarig is en gedwongen kan dit dan alleen kan via de Wet Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Gedwongen' begeleid wonen is vrijwel hetzelfde als gedwongen opname. Je zit bij beiden ergens waar je niet wilt zitten maar moet vanwege je gezondheid en gevaren voor jezelf en anderen.
Gedwongen begeleid wonen kan dus niet als je volwassen bent (16+ voor gezondheidszorg). Dit is dan meer een opname. Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen je niet dwingen. Er zal wel een rede zijn waarom de hulpverlening denkt dat dit beter voor je is. Daarnaast ben je 18 jaar. Je ouders kunnen je ook op straat zetten en dan. Waar ga je wonen? Begeleid kamer wonen is er niet voor niets. Ze helpen je en na het traject helpen ze je ook aan woonruimte. Denk erover na. Soms is iets wat niet leuk klinkt misschien toch beter op de lange duur.