Waarom doet ontlasten tijden je menstruatie pijn?

Even een vraagje aan de vrouwen of slimme mannen die behoorlijke vrouwenkennis hebben :)
Nou als ik mijn grote boodschap doe tijden mijn menstruatie doet het altijd zo een pijn als ik moet duwen om mijn behoefte er uit te laten komen. Precies dat er iets is aan het bloeden op die plek omdat het zo een pijn doet, maar dan zie ik helemaal geen bloed.
Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me niet helemaal goed, dus stel deze vraag aan je huisarts. Mijn stoelgang is tijdens de menstruatie wel ontregeld, en de ontlasting is anders van substantie. Maar pijn zoals je beschrijft ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je er druk op uitoefent. Het is heel normaal verschijnsel. Maar als je het niet weet, dan kun je best even met je huisarts bellen en informeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit regelmatig vanwege een darmaandoening. Ik zou naar de dokter gaan dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarbij kan je ook wondjes/scheurtjes hebben. DIe hoeven niet altijd te bloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou me niet zoveel zorgen maken. Tijdens je menstruatie veranderd er van alles in je lichaam en dat kan ook met je ontlasting gebeuren. Bij ons in de familie, kan de één juist goed naar het toilet en de ander helemaal niet tijdens de menstruatie. Zijn hormonen die de boel overhoop gooien vertelde de dokter.

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet normaal. Daar heb ik nog nooit last van gehad, en ook nooit van anderen gehoord dat die dat hadden. De menstruatiepijn zat in de buik en/of de bovenbenen, maar nooit in de anus. Jouw huisarts erover raadplegen, want er is of iets mis bij jou of je hebt een constructiefoutje.
Amadea
11 jaar geleden
Het is een mogelijkheid dat je tijdens je menstruatie anders eet, waardoor je spijsvertering niet goed werkt, dat kan aambeien opleveren, ga hier eens mee naar je huisarts en vraag hem/haar je te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hele onderbuik kan gevoelig zijn als je menstrueert. Je baarmoeder is wat opgezet en neemt daardoor iets meer plaats in, en trekt zich samen om het menstruatievocht naar buiten te werken.
Als er dan ontlasting zit die je uitpoept, ontstaat er wat extra ruimte en moet alles zich even opnieuw 'zetten', wat je behoorlijk kunt voelen als je onderbuik al gespannen is.
Als je hard moet persen, verhoog je ook de druk in de buik.
Afhankelijk van wat je doet en hoe erg normaal gesproken je menstruatiepijn is, kan dat een dof zeurend gevoel geven of een felle scherpe steek, en alles er tussenin.
Probeer te voorkomen dat je te hard moet duwen of persen (zorg voor voldoende vocht, vezels en beweging).
Blijf je last houden of maak je je zorgen, bespreek het dan eens met de huisarts als je daar en eer bent, of ga er even langs om het te bespreken.

Toegevoegd na 28 seconden:
'en eer' moet zijn 'een keer'