Hoe ver is borstkanker gevorderd als er vocht uit de tepel komt?

Bij een collega is vast komen te staan dat ze kanker heeft.
Er kwam vocht uit de tepel en na nader onderzoek bleek het kanker te zijn. Ik vind dit zo naar voor haar (het houd me heel erg bezig!)en vraag me af hoeveel kans er is op volledig herstel en de kans op herhaling!

Zijn er hier vrouwen die ook zoiets dergelijks hebben meegemaakt en wat is hun ervaring?

Wat mijn collega betreft, voordat ze haar gaan opereren wordt gekeken of de lymfeklieren ook zijn aangetast. Dit zal begin februari plaats vinden. Zoals het nu lijkt wordt het een borst-besparende operatie....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

het afgelopen jaar heeft voor mij volledig in het teken van borstkanker gestaan.
ook ik heb een borstsparende operatie ondergaan, gelukkig zonder okseltoilet.
als jouw collega ook een borstsparende operatie gaat ondergaan, dan was de tumor gelukkig niet enorm groot, anders was het wel amputatie geworden.
wat betreft de kansen op volledig herstel; dat hangt er vanaf of de okselklieren schoon zijn.
als die schoon blijken de zijn, is de kans op uitzaaiing minder dan 5%
verder, als je eenmaal borstkanker hebt gehad, is de kans dat je het nog eens krijgt iets vergroot, maar niet veel.
je collega gaat een zware rottijd tegemoet, de bestralingen en chemo's zijn zeker zwaar, maar ze maakt een goede kans te herstellen en te overleven.
voor mij is de kans dat ik over vijf jaar nog leef op 83% gesteld, en mocht je collega schone okselklieren hebben dan zal ze ook ergens in die buurt uitkomen.
ik hoop dat ik je hiermee iets gerust heb kunnen stellen.
heb je nog vragen, stel ze gerust, eventueel via pb.
Rieneke1
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
dat je jouw ervaring hier wilt delen is een hele dikke plus waard!
Rieneke1
14 jaar geleden
graag gedaan drsanoniem.
er is niet alleen hoop voor je collega, maar zelfs goeie hoop!
je kan er wel van uitgaan, dat ze ongeveer een jaar uit de roulatie zal zijn.
sterkte voor haar en voor jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wat een aangrijpend antwoord.

Andere antwoorden (3)

Het vocht uit de tepel kan ook een plaats aanduiding zijn. Zolang er geen kweek uitslagen van de tumor en de lymfe klieren zijn is er geen duidelijkheid over de ernst van de ziekte..
Dit is een heel afschuwelijk proces wat jaren gaat duren en waarin ze heel veel steun nodig zal hebben.
Zelf vind ik dit een van de mens onterende ziekten die je kunt krijgen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel triest...
Ik denk niet dat je op basis van het feit dat er vocht uit de tepel komt, iets kunt zeggen over het stadium van de kanker. Ook zonder deze verschrikkelijke ziekte kan er vocht uit de tepel komen, om verschillende redenen.
Ik help je hopen dat het bij je collega binnen de perken blijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er vocht uit de tepel komt is dat niet noodzakelijkerwijs een teken dat de kanker ver gevorderd is. Het geeft voor een deel aan dat de melkgangen nog niet helemaal dicht zitten met kankercellen. Het kan betekenen dat de kankercellen nog erg veel lijken op de oorspronkelijke cellen, en nog iets melk-achtigs kunnen produceren. Het kan ook zijn dat de tumot van binnen aan het verweken is... Alleen de behandelend arts kan met het nodige onderzoek bepalen hoe ver de kanker gevorderd is. Dat er overwogen wordt een borstsparende operatie te doen lijkt mij een hoopgevend teken.....