Is het zo dat wanneer een man zitten urineert deze minder kans heeft op prostaatkanker?

Dit heb ik namelijk wel is gehoord. Dit i.v.m. dat een man zitten beter uit zou plassen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, heb ik ook gehoord en volgens mij is dat ook zo. Maar weet niet zeker of dat is bewezen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als het niet is bewezen, kun je niet zeggen dat het zo is. Als bekend is dat het zo is, is het bewezen. Het is één van beide. Maak je keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja dat is zo, zie ook koolwitjes antwoord. Daar sluit ik me bij aan

Antwoorden (9)

Dat lijkt me stug. Het is niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij echt onzin. De enige reden dat (vooral vrouwen) willen dat mannen zittend plassen ligt in het feit dat mannen veel spetteren. En veel oudere mannen (waar het probleem van de prostaat toch wel sneller aanwezig kan zijn) is het zeker aan te raden om te gaan zitten. Want soms komen er 2 stralen tegelijk uit waarvan de ene straal rechtsaf gaat en de andere straal linksaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken daar geen bewijzen van, ik kan zelfs niet eens een voordeel van zitten ten opzichte van de prostaat zien... Dus nee het is niet zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin.Probeer zelf de logica van je vraag te wegen. Hoe zou zulk mechanisme moeten werken dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me sterk en het is ook niet zo dat volledig uitplassen iets met prostaatkanker te maken heeft. Wel kan het regelmatig overblijven van urine in de blaas oorzaak zijn van blaas- of urinewegontsteking. Wat wel door onderzoek is vastgesteld dat het minstens eenmaal in de week ejaculeren de kans op prostaatkanker verkleint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is medisch gezien beter voor een man is om zittend te urineren. Waarom dat zo is weet ik niet meer, heb het ooit eens ergens gelezen in een gezondheidsboek.

Toegevoegd na 10 minuten:
Nadelen van staande urineren
De urineblaas is een relatief simpel orgaan. De urine, die door de nieren wordt geproduceerd word via de urineleiders naar de blaas getransporteerd om daar tijdelijk te worden opgeslagen. De blaas fungeert dus als een tijdelijke opslagruimte voor urine, zodat wij mensen niet de gehele dag urine verliezen.

Blaaskanker
Als de blaas niet goed geleegd word, kunnen er in de urineblaas allerlei ziektes ontstaan zoals bijvoorbeeld blaaskanker. Indien de bIaaskanker niet behandeld wordt kan het dieper in de blaaswand doorgroeien en zich uitzaaien.

Bacteriën en infecties
Bacteriën komen gemakkelijk via de plasbuis in de blaas. Normaliter worden de bacteriën met de urine weer gemakkelijk uit de blaas gespoeld maar in sommige gevallen, zoals bij, weinig drinken/plassen, veel bacteriën, agressieve bacteriën en uiteraard staande plassen, kan toch een infectie ontstaan. Het zijn meestal "eigen" bacteriën (bijvoorbeeld uit het darmkanaal) die hiervan de oorzaak zijn, maar er kunnen ook "vreemde bacteriën" in het spel zijn door bijvoorbeeld geslachtsziekten.

Blaasstenen
Blaasstenen ontstaan doordat ze via de urineleider in de blaas terechtkomen (nierstenen), of door calcium en urinezuur. Calcium en urinezuur zijn steenvormende stoffen die met urine de blaas instromen, indien ze regelmatig en te lang in de blaas aanwezig zijn kunnen zij met de tijd steentjes vormen. Deze stenen kunnen normaliter gemakkelijk worden uitgeplast. Maar het kan voórkomen dat ze achterblijven in de blaas en groter worden (aangroeien). Een van de belangrijkste oorzaken hiervan is dat de blaas niet goed geleegd wordt. Om dit te voorkomen kunnen we het beste het advies van onze profeet volgen en zittend urineren zodat de urine blaassteentjes en bacteriën volledig uit de blaas geleegd kunnen worden. Dit wordt ook geadviseerd door de artsen.

Incontinentie
De bovengenoemde oorzaken kunnen met de tijd ook de sluitspier van de blaas verslappen, waardoor eveneens urineverlies (incontinentie) kan optreden. Dit komt vaak voor bij ouderschap en meestal bij mannen. Ook hij deze aandoening is vaak de belangrijkste oorzaak dat de urineblaas niet goed geleegd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu maak je me natuurlijk heel nieuwsgierig naar de reden hierachter :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal kijken of ik het nog weer kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatste allines: Dit komt vaak voor bij ouderschap en meestal bij mannen.
ouderschap>>>mannen
Zou dit niet ouderDOM moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou heb nog geen antwoordt op de vraag gelezen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen prostaatkanker, denk ik maar wel minder kans op blaaskanker als de man zittend zou urineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk iemand met echte informatie in plaats een ongefundeerde eigen mening zoals alle bijna alle andere antwoordgevers... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo koolwitje dat was ook wat ik bedoelde. Dat komt mij ook heel bekend voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*bloos bloos* Dank jullie wel hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ liesbeth als de kanker van de blaas zou kunnen gaan uitzaaiien naar de prostaat bv dan is het antwoord op de vraag ja. Maar ik weet niet zeker of dat mogelijk is.
Nou, bij mij juist niet. Ik plas makkelijker als ik sta.
Wat betreft die prostaatkanker....ach, het zal wel. Ze zeggen zoveel. Als je al die berichten serieus zou nemen mag je helemaal niets meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had wel een vergrote prostaat en ben daar aan geopereerd. Op het toilet ven het ziekenhuis waar ik was opgenomen hing een bordje,waarop stond dat je het best zittend kon plassen. De tekst ging ongeveer zo: Zet beide voeten plat op de grond,iets uit elkaar en maak een holle rug, en ga dan plassen. Nu wil het geval dat in het ziekenhuis alle toiletten verhoogd waren en ik niet al te groot,dus dat lukte me voor geen meter. Maar sinds die tijd plas ik idd als het mogelijk is,altijd zittend,dus het lijkt me geen onzinverhaaltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1+ natuurlijk :)
Liggend urineren zou dan misschien nog beter zijn? De blaas is een eenvoudig orgaan. Een gespierde zak die zichzelf leeg kan knijpen. De prostaat is een klier die net onder de blaas langs de urinebuis ligt. Hier wordt het vocht van het sperma aangemaakt. De blaas wordt innormale omstandigheden bij het urineren vrijwel geheel geleegd, of je staat of zit doet daat niets aan toe of af. Blaasontstekingen komen bij overigens gezonde mannen vrijwel niet voor, doordat de urinebuis relatief lang is, en bacterien zijn te lui om hett hele eind omhoog te klauteren... Sonnige virussen kunnen prostaatkanker veroorzaken, maar die loop je niet eerder op door staande te plassen. Er is mij niets bekend van enig onderzoek waarin een verband tussen staande plassen en prostaatkanker aangetoond wordt..
Wel spetter je meer als je staande plast, en dat betekent meer werk bij het schoonmaken van de wc... (of een smerige wc natuurlijk...)