Hoe komt het toch dat als ik s'nacht niet goed kan slapen, maar als de wekker gaat voel het of ik jaren kan slapen en nog goed ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat gevoel ken ik ook helaas :(
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je!

Het beste antwoord

Misschien komt dat omdat je weet dat het dan niet meer kan, omdat we altijd graag wel iets willen waarvan we weten dat het niet kan. (bewust of onbewust)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

mij een teken van slechte synchronisatie biologische klok en wereldlijke klok... Als je die twee beter op elkaar afstemt, dan kun je die gelijk laten lopen en TOTAAL uitgerust opspringen meteen nadat de wekker gegaan is...

Toegevoegd na 48 seconden:
Het lijkt mij een teken van slechte synchronisatie biologische klok en wereldlijke klok… Als je die twee beter op elkaar afstemt, dan kun je die gelijk laten lopen en TOTAAL uitgerust opspringen meteen nadat de wekker gegaan is…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het bij jou komt, weet ik natuurlijk niet.

Wel weet ik dat wanneer je een paar nachten niet goed kunt slapen, je al heel snel gaat bedenken dát je niet kunt slapen. En wanneer je het niet bedenkt, leeft het toch vaak in je onderbewustzijn. Dit maakt dat je moeilijker of niet in slaap komt. Of 's nachts zelfs wakker wordt.

Je moet dan weer leren om het ritme op te pakken.

Concentratie op je ademhaling kan al heel goed werken.
Richt je aandacht op je ademhaling, leg een hand op je buik en wanneer je inademt laat je je buik wat bol worden. Niet te diep of snel gaan ademen, gewoon heel rustig.
Wanneer je hierin wat getraind bent, heb je die hand niet meer nodig en kun je het voelen.
Eigenlijk is het een vorm van meditatie, waar je heel rustig van wordt, als je het goed doet.

Wanneer je dit doet, kun je moeilijk nadenken en hierdoor val je sneller in slaap.

Het lijkt mij logisch dat je 's morgen het gevoel hebt dat je nog lang en goéd kunt slapen, dat komt omdat je niet voldoende hebt geslapen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb wel een tip voor je:
Laat 's avonds als je naar bed gaat de wekker al afgaan.
Blijkbaar word je daar reuze slaperig van.
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat als je wekker af gaat, je nog midden in een diepe slaap zit waar je ineens uit wordt gerukt. Je hersens moeten dan veel moeite doen om te beseffen dat je wakker moet zijn, terwijl je lichaam en geest daar nog helemaal niet aan toe is.
Vandaar dat ik een lichtwekker heb, dan wordt je vanuit een lichtere slaap (geleidelijk) wakker.

En als je niet kunt slapen, zijn je hersenen juist te actief. Stoppen met denken moet dan helpen, al is dat ook lastig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herken die verschijnsel. heb er ook hele tijd mee geworsteld. dat is omdat je hoofd niet leeg is bij het naar bed gaan. Teveel stress of teveel piekeren. Ben dan overgestapt op het volgende. Telkens ik niet goed sliep, stak ik een leeslichtje aan en las in een vlot, ontspannend boek. Binnen de 10 à 15 minuutjes vielen mijn ogen terug dicht. Werd ik na een 2-tal uren terug wakker, deed ik hetzelfde.
Na enkele dagen merk je dat de slaaptijden geleidelijk aan langer en langer worden. Hou vol, want na enkele weken heb je terug en normaal slaappatroon. Dit is beter dan op slaappillen te moeten overstappen. 't Proberen waard!!! Slaapwel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook een wekker met i-pod of CD werkt beter. Je kan dan wakker worden op een rustige, gezellige manier. Kies zelf de melodie waarop je wil ontwaken.