Hoe fake je ADHD?

Het schijnt een hype te zijn in Amerika en je veel voordelen te geven op school etc. maar ik kon er niets over vinden in het Nederlands dus vandaar dat ik het hier vraag.

Bron: http://www.watisinwatisuit.nl/2010/08/in-adhd-faken/

Toegevoegd na 10 uur:
Let op: het gaat niet om de vraag of ADHD een echte ziekte is en OF het te faken is, maar HOE ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Annswers
13 jaar geleden
Ik denk dat je meer respons krijgt als je vraagt hoe je faked dat je het niet hebt...

Antwoorden (16)

gillen en rennen, en dat de hele dag door:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk de voorstellingen van Jochem Meyer en immiteer hem zo goed mogelijk. Gooi er af en toe een beetje Bertje Vis tussendoor en het komt allemaal goed.
13 jaar geleden
Het is niet te faken, want et is veel meer dan alleen een x druk doen,en het is echt geen pretje om adhd te hebben, want je kunt er zo knettergek van worden dat je agressief wordt en je eigen wat aan wilt doen,omdat je constant tegen de muren aan loopt.
En wat voor nut heeft het om te faken? Ik vind het nogal discriminerend overkomen voor mij en alle andere adhd'ers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de gratis ritalin concerta en strattera misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens, daardoor worden mensen die het echt hebben in de twijfel getrokken. Niet doen dus, het is oneerlijk.
Denk erom dat je een lange weg moet gaan om de verklaring van ADHD te krijgen, ook zal je je gedrag het hele schooljaar volmoeten houden en als je dat lukt kan je er dan nog mee stoppen. Dus als je goed faker bent kan je na een lange tijd nog wel het verschil tussen geen ADHD en ADHD. Ik neem aan dat je persoonlijkheid wel een knauw opgaat lopen omdat je op een gegeven moment zelf de weg kwijt bent en dan heb je echt een probleem. Waarom jaloers zijn op zo iets als ADHD terwijl je zelf gezond bent. Ik vind de gedachte wel ziekelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee hoe je dat zou moeten faken. Ik heb in mijn directe omgeving twee mensen met adhd en de symptomen zijn best verschillend.
Maar los daarvan vind ik het faken van een ziekte/stoornis om er voordeel uit te halen een nogal verwerpelijke gedachte. Ik hoop dat je er niet serieus over nadenkt om één en ander te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) dat kun je niet faken, of je moet je er continuu op focussen en goed inlezen.

Daarbij moet je ook even over de gevolgen nadenken. Nu kan het handig zijn, maar stel je voor: je krijgt medicatie voorgeschreven... dan slik je medicijnen tegen een "probleem" welke niet bestaat. Denk ook aan de problemen en kosten die je extra krijgt bij bijvoorbeeld het halen van een rijbewijs, omdat je allerlei extra keurings krijgt.

Mijn advies: niet zo idioot doen, en gewoon niet doen. Wees blij dat je het niet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je misschien korte tijd faken, maar op gegeven moment val je door de mand. Iemand met ADHD heeft het 24 uur, dag in dag uit. Hebben ook `s nachts nog tomeloze energie en energie kan je niet faken, want op gegeven moment ben je moe. Een ADHDer kan vaak `s nachts nog gewoon doorgaan. Mijn zoon had het voor zijn pubertijd ( hij is er gelukkig overheen gegroeid) en hij was niet moe te krijgen! Stil zitten was onmogelijk voor hem. Als hij tv. zat te kijken zat hij al kijkend naar de tv. constant te schuiven, onderuit naar lighouding, lag hij eindelijk dan kwam hij weer overeind en draaide op zijn buik, schoof hij over zijn buik over de bank en hing dan over de rand, zo ging het maar door. ADHD is nl. niet gek doen, want dat deed hij niet, alleen maar bewegen en praten, de hele dag door. Dat kan je niet faken, want een normaal gezond mens wordt gewoon een keer moe, een ADHDer heeft hier geen last van, die gaat door!
amc
13 jaar geleden
Ik ga er ff vanuit dat je dit vraagt uit interesse en het NIET gaat doen..

fake niet ADHD maar ADD, je krijgt dezelfde "voordelen" maar een stuk makkelijk te faken.

over Ritalin:
"Ritalin (medicijn), dat er voor zorgt dat je je beter kan concentreren."
Het werkt niet als je geen ADHD of ADD hebt:
ritalin kan je vergelijken met speed (en een beetje met XTC). Het stimuleert de concentratie. (versimpeld)

Ook met ADHD/ADD zal er binnen een paar jaar gewenning optreden waardoor je steeds meer moet gaan slikken totdat het niet meer helpt.
Er zijn al aanwijzingen dat de ADHD na een paar jaar erger wordt door ritalin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Ritalin hoeft niet te werken als je AD(H)D hebt, dat kan wel. Andersom Ritalin kan ook voordelen bieden als je geen AD(H)D hebt, maar dat hoeft niet. Dit is echt per persoon verschillend.
Het gaat niet zozeer om het faken van ADHD maar om het(laten) stellen van een verkeerde diagnose, wie geeft je de diagnose ADHD en hoe kan je die persoon beïnvloeden? Als je je daar in verdiept kan je ADHD faken door je te verdiepen in de verschijnselen en die aangeven bij een onderzoek.
Maar dit telt niet enkel voor ADHD natuurlijk, ook ander psychische ziekten kan je faken, door je de verschijnselen eigen te maken.
Wat je er aan hebt is dan weer de volgende vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fake geen ziekten om verder te komen.

Het is beter om je voordelen op school eerlijk te krijgen dan ziekten te gaan faken en het risico te gaan lopen dat je mentor of een andere leraar erachter komt en dan ben je veel verder van huis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem dit aan van een echte ADHD'er. Het is niet te faken. Iedere ADHD'er is anders en heeft andere klachten. En dat is niet alleen maar heel erg druk zijn naar buiten toe. Sommige ADHD'ers zijn naar buiten toe helemaal niet zo druk en komen meer chaotisch over.

En nee, gebruik geen aandoening om er beter van de worden, wees blij dat je het niet echt hebt. (al is er prima mee te leven)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 'het' bij iedereen anders is, is het dan niet juist eenvoudiger om te faken? Want dan zeg je gewoon: "het is bij iedereen anders"
Aponi
13 jaar geleden
ADHD wordt bepaald door o.a. een vragenlijst. Daarop staan diverse problemen/symptomen vermeld. Aan hand van de score van die lijst kunnen ze zien of je "waarschijnlijk" ADHD hebt. En nee, alles zo negatief mogelijk invullen helpt niet. Het is nl een combinatie van symptomen die bij iedereen weer anders is.
Dus enkel druk zijn is absoluut nog een ADHD. En enkel concentratie problemen hebben ook niet. Wat ook belangrijk is, is dat de problemen al voor het 7e jaar begonnen zijn. Dit wordt tijdens het stellen van de diagnose dan ook gecontroleerd dmv bv. schoolrapporten, gesprekken met ouders, bekenden, leraren etc. En hier in Nederland voordeel hebben van ADHD kan je wel vergeten. Als je enkel ADHD hebt krijg je geen "rugzakje" zoals dat heet en hoef je op school ook niet op extra ondersteuning te rekenen. Als je dan ook nog een leraar treft die er niet mee om kan gaan, ben je helemaal de sigaar. Ik ben hier genoeg mee geconfronteerd tijdens de laatste schoolperiodes van mijn zoon.
Vind het nogal stellend dat de meeste reacties hier gericht zijn op dat je het niet moet doen, dat het lastig is, dat je medicijen gaat krijgen voor iets wat je niet hebt en dat het dan niet werkt. En vooral dat je dan altijd zo moet doen.

Ik ga ervanuit dat je dit vraagt uit nieuwschierigheid. Zeker omdat de voordelen in Amerika, lang niet de voordelen zouden zijn die je hier daardoor krijgt. Een stempeltje geeft soms voordelen, maar heeft zeker ook de nodige nadelen.

Een diagnose stelling is ook bijna een moment opname, hoewel er iets langer de tijd voor wordt genomen. Hier in Nederland werkt het ook anders dan in Amerika.

Je kunt het zeker faken. Als je maar genoeg kennis erover opzoekt en je de vragenlijsten niet te overdreven invult, want ook dat valt op. Zou je best de diagnose kunnen krijgen terwijl je het niet hebt.

Verder krijg je ook praktijk testen, ook dat kan je beïnvloeden. Het enige lastige is dat ze inderdaad kijken naar hoe je was voor je 6e/7e levensjaar en dat daar vaak bij gevraagd wordt om daar mensen voor te laten komen die je toen al konden. (ouders, oudere broers/zussen).

Echter ook dat is niet voor iedereen haalbaar en ook daar moeten ze dan uitgaan van je eigen verhaal. En ook zo kan je de diagnose krijgen.

Het is ook afhankelijk van de psych die je hebt, er zijn zat mensen die de diagnose krijgen en die het eigenlijk niet hebben (te makkelijke psych) er zijn er ook die het wel hebben en gemisdiagnotiseerd worden (te lastige psych) en bij beiden gebrek aan kennis. Het kan dus soms zelfs wel een diagnose, maar een andere diagnose worden.

AD(H)D is een concentratiestoornis. Wat resulteert in te weinig of juist te veel al dan niet samengaand met hyperactiviteit en dat hoeft niet (H).

Het is een fabeltje dat ADHD-ers altijd energie hebben
Ook dat AD(H)D-ers altijd problemen hebben op school
En dat medicatie de enige oplossing is om er mee te kunnen leven. (praktijk wijst dat uit) Gelukkig is niet elke psych zo makkelijk met het geven van medicatie.

Een diagnose krijg je in principe pas als het je persoonlijke leven dusdanig beinvloed dat jij en/of je omgeving er echt last van hebben. Dat moet je kunnen onderbouwen.

Druk doen, druk zijn in je hoofd, het overzicht kwijt zijn, chaotisch zijn, of juist extreem punctueel omdat je dat hebt aangeleerd, en dit kost dan veel energie, omdat het anders mis gaat. De ene ADHD-er is de andere niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
recht uit het hart.
Ik wordt een beetje moe van het vooroordeel dat iedereen denkt dat als je AHHD hebt je meteen een stuiterbal zou moeten zijn. ADHD is zoveel meer dan het kleine percentage hyperactiviteit. Ik heb het zelf en ben 19 jaar geleden gediagnostiseerd (toen het dus nog absoluut geen hype was).

Naar mijn mening is het niet tot bijna niet te faken en als je het al zou willen fake kan je beter op de andere symptomen werken dan alleen het drukke gedeelte.
Even een kleine opsomming:

- Druk zijn
- Slecht concentratie vermogen
- Impulsief
- Van de hak op de tak springen
- Vergeet achtig
- Geen gevoel voor tijd
- Snel geirriteerd
- weinig geduld

Is leuk je op al die dingen + alles wat er nog bij komt wat ik niet heb opgeschreven, maar die rol zal je denk ik niet lang vol houden of je zal er een dag taak aan hebben om het alleen al niet te vergeten.

Nog een leuke toevoeging is dat de medicijnen die voorgeschreven worden maar een kleine oplossing zijn van het probleem ze helpen wel wat maar lossen het in zijn totaliteit absoluut niet op! Een goede opvoeding met veel regelmaat en duidelijkheid is het beste en dat ook proberen door te zetten. Verder is geduld van andere met wie jij dagelijks omgaat ook geen bijzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo zou je het willen faken?
En idd: Het is echt wel wat meer dan alleen druk doen.
Een kennis heeft gwn een keer de gordijnen in de fik gestoken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk wil hij Ritalin snuiven en dit op recept kunnen kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dat een reden zijn om te denken dat die kennis een hersenziekte heeft? Dat iemand (ernstige) problemen heeft wil toch niet zeggen dat ADHD bestaat? En waarom mensen het zouden kunnen willen faken is niet om de hele dag zo rond te lopen maar om voordelen te krijgen op school. Extra tijd bij het examen etc. en natuurlijk gratis Ritalin dat je ook kan snuiven.
Annswers
13 jaar geleden
Ik denk dat als je het niet hebt dat je ook niet kunt oordelen erover
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ArjanD Uuuuhhmmm, die kennis is een goede vriend en bij hem is vastgesteld dat hij ADHD heeft dus.. @Annswers Wel als je een kennis hebt die je goed kent en die daarover vertelt. Maar je kan er ook niet zelf over oordelen als je het niet hebt. Daar heb je gelijk in.
Verdiep je in de kenmerken van ADHD..
Zoek er een paar uit die je makkelijk kunt faken en doe dit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag zo zijn, dat je er voordelen mee kan halen, maar de nadelen zullen zoveel groter zijn. Het lijkt me geen spelletje en doet afbreuk aan de mensen die het echt hebben. Die zouden graag willen weten hoe het is om niet te hebben en daar wellicht veel voor over hebben. Als mensen ook nog gaan faken, moeten ze zoveel harder vechten voor een diagnose om het kaf van het koren te scheiden. Totaal oneerlijk dus.