Ik heb in 1996 en zware epileptische aanval gehad en in begin 1997 een lichte. Sindsdien heb ik last van absences. Houdt dit verband met elkaar?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben bij een neuroloog onder behandeling.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Ja dat houdt verband met elkaar.
Absences zijn immers ook epileptische insulten. De impact van absences zijn vaak veel minder dan bij de meer typische insulten; daardoor krijgen ze vaak minder aandacht. Medisch gezien zijn het echter gewoon insulten waarvoor soms ook gewoon anti-epileptica gegeven worden. Eigenlijk zijn de insulten en de absences dus symptomen van hetzelfde probleem.
Heeft de neuroloog daar niets over uitgelegd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heeft inderdaad wel wat over uitgelegd. Maar zelf weet hij ook niet meer, wat hij er aan kan doen. Ik neem hier ook medicatie voor in. Heb ook verscheidende onderzoeken gehad (EEG, MRI). Bij de eerste MRI is naar voren gekomen, dat er aan de linkerkant (aan de buitenkant) van mijn hersenen iets zit, wat gevuld is met vocht. Uit andere onderzoeken is er echter voor de rest niets uitgekomen. Misschien, dat dat iets triggert, maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke afwijking in de hersenen kan insulten (dus ook absence) geven. Je hebt een cyste in je hersenen, het lijkt me dus logisch om aan te nemen dat de cyste de oorzaak is. Als je neuroloog daar niet zeker van is dan zal hij daar vast redenen voor hebben; wat die redenen zijn weet ik niet, ik ben ook geen neuroloog.
Er bestaan verschillende soorten antiepileptica. Het kan zin hebben om tot drie verschillende soorten te combineren. Meer antiepileptica werken niet beter en geven wel extra bijwerkingen. Welke drie voor jou het beste werken is een kwestie van uitproberen. Ik neem aan dat de neuroloog dat gedaan heeft en je dus optimaal ingesteld bent. Helaas komt het vaker voor dat er toch (veel) insulten blijven, ondanks de medicijnen. Dan kan de neuroloog er inderdaad verder niets aan verbeteren. Absences zijn vaak erg therapieresistent.