als je merkt dat iemand aan geheugenvervalsing lijd, wat kan je daar dan aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Allereerst is van belang om duidelijk te krijgen of de persoon in kwestie zich bewust is van geheugenvervalsing (het vertellen van een verhaal dat voor het grootste gedeelte is opgevuld met verzonnen feiten, om gaten in de herinnering op te vullen; dit komt voor bij geheugenstoornissen. synoniem: confabulatie).
Iemand kan bewust zijn geheugen vervalsen, of onbewust (bijvoorbeeld bij dementie).

Kijk of je het gesprek aan kunt gaan met deze persoon.
- Wanneer deze persoon bewust zijn geheugen vervalst (liegen), geef duidelijk aan waarom dit niet prettig en gewenst is.
- Wanneer deze persoon onbewust zijn geheugen vervalst, kijk of er mogelijkheden zijn om bijzonderheden uit het verleden helder te krijgen. Bijvoorbeeld met een levensdoos / fotoboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is met deze persoon veel gebeurt in het verleden, hierdoor is het moeilijk om een gesprek aan te gaan! Nu pas is er iets gebeurt, waarvan de persoon zeker weet dat, dat gebeurt is, maar eigenlijk door bepaalde feiten bewezen kan worden dat het toch anders is. De persoon wilt dit niet horen, of erover praten! Gaat dan totaal door het lint, dit ook door de dingen die vroeger gebeurt zijn! Nu baseer ik dat geheugenvervalsing niet alleen op deze gebeurtenis, maar had hier al langer mij gedachte over, maar weet niet hoe ik het moet aanpakken om de persoon hier mee te helpen, want krijg antwoorden zoals: "ik ben niet gek"! "Weet zelf toch wel wat ik doe, of gedaan heb!" Dus weet niet meer hoe ik die persoon moet helpen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt alsof voor deze persoon zijn gedachten de waarheid zijn. Dit is wat Momopoyolo in het antwoord onder me schrijft. Deze persoon gelooft zo in zijn eigen gedachten, dat ertegenin gaan geen zin heeft. Jij kunt deze persoon niet helpen, dat kan alleen een professional nog.
Herinneringen zijn per definitie onbetrouwbaar.
Hoe het geheugen werkt is onderwerp van studie in de zowel de cognitieve psychologie als cognitieve neurowetenschap.
Men is daar nog niet goed uit.
Maar het is heel normaal dat twee mensen aan dezelfde gebeurtenis een compleet andere herinnering hebben.

Iets anders is wanneer paramnesie, geheugenbedrog, geheugenvervorming, herinneringsvervalsing of herinneringsillusie ziekelijke vormen aanneemt.
Dan kunnen de onware herinneringen leiden tot waanvoorstellingen van de werkelijkheid.
Maar wie bepaalt dat?
Niet een leek, in ieder geval.

Dus als jij denkt dat een ander daaraan lijdt dan kan je niks doen.
Diegene zal zelf hulp moeten zoeken indien hij/zij dat nodig vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp dat ik hier in de leek ben, maar als de persoon niet in de gaten heeft dat het ernstige vormen aanneemt, moet het toch niet zo zijn dat je die persoon niet kan helpen? De persoon zelf zal geen hulp zoeken, als hij zelf de ernst van de situatie niet in ziet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook de hulp naar die persoon toebrengen. De kans is klein dat hulp soort van gedwongen kan worden, maar er zijn manieren (die hulpverleners kunnen toepassen) om hem/haar ervan te overtuigen dat het echt een probleem is.
Het ligt er een beetje aan wat jouw relatie met die persoon is, of je er iets aan moet doen, of dat je andere personen die er dichtbij staan moet inschakelen. Je staat zéker niet machteloos, je kunt meerdere dingen proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor je antwoord, maar wel met de opmerking (zoals je hierboven kunt lezen) ben ik het zeker niet eens met de laatste 2 zinnen van jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is toch heel moeilijk en hangt ook sterk af van de relatie die je met die persoon hebt en in hoeverre hij/zij jou vertrouwt.
Dan kun je bewijzen gaan verzamelen en blijven proberen te overtuigen.
Maar nogmaals: als de persoon zelf niet geholpen wil worden,
dan kan je weinig doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weinig, ja. Maar niet niks ;) Ik snap jouw beredenering wel hoor, het hangt ook van veel factoren af. Vandaar ook de +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje:
Ik had het tegen de gast.
Ik had jouw reacties nog niet gezien.........
Beste gast, Hoe weet je dat het die anders is die zich dingen verkeerd herinnert en niet jij zelf.
Dat is namelijk heel vaak een oorzaak van ruzie.
Dat wij ons dingen anders herinneren, anders aanvoelen,
anders voorstellen, het verleden anders interpreteren...........etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh sorry momo, dacht tegen mij ;)
hoi gast,

Bij dementie: wat je kunt doen is degene die onbewust herinneringen vervalst, gelijk geven. het maakt namelijk niet of iets nou precies waar is of niet. Er tegenin gaan versterkt de onzekerheid bij de ander en DUS de drang om stelling te nemen en zeker te praten over de eigen waarneming.
Bij bewuste vervalsing: vertellen dat je het constateert. Het is aan de ander of hij/zij zich uitgenodigd voelt om er op in te gaan of er anderszins iets mee te doen.

groet Diny