Hoe omgaan met spierpijn en trainen?

Ik doe sinds kort een intensieve vechtsport MMA. Dat is een combinatie van kickboksen, worstelen, en grappling. De trainingen zijn erg zwaar en de dagen daarna heb ik dan ook spierpijn. Echter vind ik het moeilijk om te weten hoe ik hier nou mee om moet gaan omdat er veel verschillende dingen over gezegd worden.

Vaak word (door niet intensieve sporters) gezegd dat je rust moet nemen, een warm bad en dat het na een paar dagen over gaan, en dat je tot die tijd de spier niet moet belasten.

Ook word vaak gezegd dat de spierpijn ontstaan door ophoping van afvalstoffen en dat als je dan rustig door sport, je doorbloeding goed doorloopt waardoor de afvalstoffen sneller kunnen worden afgevoerd.

Wat ook gezegd word is dat er microscheurtjes ontstaan in de spieren die weer hersteld moeten worden met eiwitten. Dat als ze hersteld worden dat daar je spieren sterker van worden, en dat je er dan dus goed aan doet (vooral de 20minuten na de training) eiwitten tot je te nemen.

Wat ik dan ook weleens het tegenstrijdige voorbij hoor komen is dat er helemaal geen scheurtjes in de spieren ontstaan, maar dat je spiervezels dikker worden al direct vanaf het moment dat je je spieren traint. En dat de spierpijn dus niks ernstigs is, en je gewoon kunt doortrainen. Opzich klinkt dat niet onlogisch aangezien topsporter vaak elke dag trainen, en die mensen hebben de best getrainde spieren op de wereld.

Reageer a.j.b. alleen als je echt verstand heb van alle concepten die ik heb opgenoemd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo m,m, Idd, krijg je microscheurtjes in de spieren na hard en intensief trainen! maar idd door goede koohydraten tot je te nemen, met 10 % eiwitten hetstelt dit binnen 24 uur! Je kunt ook ijs masages toe passen vlak na de training1 dit helpt om nog sneller te herstellen ! Ik adviseer wel om 2 dagen heel licht door te blijven trainen! heel licht!
En topsporters! zijn meestal getalenteerd! waardoor er veel harder getraint kan worden!

Antwoorden (4)

Op het moment dat je intensief sport, is het raadzaam om te letten op je eiwitten en extra tot je nemen. Dit doordat (zoals je zelf al schreef) komt doordat bij intensief bewegen, spiertjes scheurtjes vertonen, hierna gaat het lichaam je extra de spieren wat beschermen waardoor je meer kracht kan gebruiken. Dit kan steeds opnieuw tot een bepaald niveau en noemen ze ook wel supercompensatie.

Een spier word tijdens een oefening sowieso per definitie dikker. Om een spier te bewegen, heb je zuurstof, energie (glucose) en doorbloeding nodig. Doordat je energie gebruikt naar de spier stuurt, gaat er zuurstof rijk bloed naar de spier samen met de energie. De spier doet zijn werk en na afloop komt er melkzuur vrij dat door zuurstof arm bloed naar de organen word geleid om dit af te breken via de urine. Op het moment dat het onvoldoende kan weg komen slaat dit zich op in de spier en ervaar je vaak spierpijn.

Hoe op te lossen? Ik zou aanbevelen vanuit mijn vak als masseur om de krachttraingsdag af te wisselen een dagje cardio, dus rustig aan de spieren blijven bewegen zonder kracht, om wel de afvoer van melkzuren te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer bedankt voor de duidelijke reactie. Jij zegt dus dat de pijn enkel het opgeslagen melkzuur is. Dus dan zou ik in principe zonder zwaar over mijn grenzen heen te gaan gewoon door kunnen trainen met spierpijn. Bij de sport die ik beoefen zit kracht en cardio dus ik kan het niet echt afwisselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pijn is een symptoom in deze van een overbelasting. Fysiologisch is de pijn door de melkzuren die onvoldoende worden afgevoerd. En je kan in plaats van jouw specifieke sport toch daarnaast cardio op een rustig tempo gaan uitvoeren of wellicht oefeningen rustig uitvoeren op dat gebied. Beetje afhankelijk van waar je precies last van hebt. Met een simpele investering voor een fysiobal, zou je al heel veel oefeningen thuis kunnen doen. Op mijn site www.romanosandee.nl/achtergrondinformatie staan nu 28 verschillende oefeningen die je mogelijk kan doen. Alle oefeningen zijn daarin gericht op uithoudingsvermogen vergroten / doorbloeding creeëren.
Elke dag trainen bij topsporters is nogal afhankelijk van de sport.
Ook is er dan verschil in trainingen: lichte technische trainingen, conditie, kracht en steeds verschillende spiergroepen.
Bij spierpijn na een zware krachttraining, zeker niet de dag erna weer dezelfde spiergroepen gaan training.
Let op een goeie warming up en cooling down.

Voeding is inderdaad ook belangrijk, ik ben meer van gezond goed eten, dan van zeer eiwitrijk na trainen. Eiwit is belangrijk maar vet is belangrijk voor de hormoonhuishouding, zonder vet o.a. een laag testosteron niveau.
Dus bijvoorbeeld geen magere kwark maar volle kwark na de training.

Ben je niet van het gezonde eten of sowieso van de supplementen, lees dan eens over magnesium(citraat) en gember. (naar beide is onderzoek gedaan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak word (door niet intensieve sporters) gezegd dat je rust moet nemen, een warm bad en dat het na een paar dagen over gaan, en dat je tot die tijd de spier niet moet belasten.

klopt, heeft weinig tot geen nut in dit geval (je word niet sterkter)

Ook word vaak gezegd dat de spierpijn ontstaan door ophoping van afvalstoffen en dat als je dan rustig door sport, je doorbloeding goed doorloopt waardoor de afvalstoffen sneller kunnen worden afgevoerd.

klopt

Wat ook gezegd word is dat er microscheurtjes ontstaan in de spieren die weer hersteld moeten worden met eiwitten. Dat als ze hersteld worden dat daar je spieren sterker van worden, en dat je er dan dus goed aan doet (vooral de 20minuten na de training) eiwitten tot je te nemen.

Eerste deel klopt, 2de deel niet, je moet gewoon gedurende die dag genoeg eiwitten nemen, niet enkel de 20 min erna. Je hebt buiten de eiwitten ook koolydraten nodig, voor je energie

Wat ik dan ook weleens het tegenstrijdige voorbij hoor komen is dat er helemaal geen scheurtjes in de spieren ontstaan, maar dat je spiervezels dikker worden al direct vanaf het moment dat je je spieren traint. En dat de spierpijn dus niks ernstigs is, en je gewoon kunt doortrainen. Opzich klinkt dat niet onlogisch aangezien topsporter vaak elke dag trainen, en die mensen hebben de best getrainde spieren op de wereld.

Spieren worden dikker door gebruik maar niet door hun eigen, enkel op het moment zelf, maar moet je spierweefsel schuren om te kunnen groeien.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf doe ik ook MMA.
Het is inderdaad een zware sport waarbij ik spijtig genoeg heb moeten stoppen wegens vochtophoping in mijn knieen.
heb je al eens nagedacht om een supplement uit te proberen?
ik neem deze kort na de training, en drink veel water.

dit heeft mij geholpen!