Waarom hel je naar de ene kant met je lichaam...?

...als je een zware tas/koffer draagt aan de andere kant (aan één hand)?

Toegevoegd na 10 minuten:
Wel lief doen met duimpjes hoor!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je hebt twee steunpunten: je beide voeten.

Zolang je zwaartepunt tussen je steunpunten blijft, blijf je staan. Zodra je zwaartepunt buiten je steunpunten komt, val je om.

Als je in je rechterhand een zware koffer draagt, komt daardoor het zwaartepunt (van het totaal, dus van lichaam plus koffer) meer aan de rechterkant te liggen. Bij een zware koffer zou het zwaartepunt rechts van je rechtervoet komen te liggen. Je zou daardoor omvallen.

Om dat te voorkomen, moet je je zwaartepunt naar links brengen. Dat kan door in je linkerhand ook een zware koffer te nemen. Heb je die niet, dan moet je je lichaam naar links brengen. Zo komt je zwaartepunt weer tussen je voeten te liggen, zodat je niet omvalt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is een leuk proefje om te laten zien dat je meteen omvalt wanneer het zwaartepunt buiten je steunpunten komt te liggen.

Ga met je voeten en je billen tegen een muur staan. Zolang je rechtop staat, kan dat makkelijk.

Buig nu naar voren, alsof je iets van de grond moet oprapen. Je denkt dat dit makkelijk lukt, maar je zult zien dat je omvalt.

Dat komt doordat je je zwaartepunt vóór je tenen brengt.

Als je je voorover buigt zonder dat je tegen die muur staat, lukt het wel. Dat komt doordat je dan onbewust je kont naar achteren beweegt. Doordat je je kont naar achteren beweegt, blijft je zwaartepunt tussen je tenen en je hielen. Daardoor zul je in dat geval niet omvallen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

evenwicht :p

Toegevoegd na 3 minuten:
en zwaartekracht dat aan de ene kant sterker is dan de andere kant omdat die zwaarder wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doe je om in evenwicht te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het benodigde evenwixht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx Dette.
Om het gewicht te compenseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de benodigde compensatie
Je gooit lichaamsgewicht van het ene been naar het andere om evenwicht te maken met het gewicht van de tas/koffer zodanig dat je met de helling naar één kant weer precies evenveel met je linker als met je rechterbeen draagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je anders omvalt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het tegengewicht te compenseren.