Bestaan er binnen de reguliere geneeskunde medici die gespecialiseerd zijn in vitamines, naar wie je doorgestuurd kan worden?

Mijn huisarts is fantastisch, maar heeft nauwelijks verstand van vitamines. Ze weet niet welke stoffen betrouwbaar zijn om een bepaald tekort mee te onderzoeken, hoe je bepaalde tekorten kan oplossen, etc.
Ik wil daarom graag naar iemand die daar veel meer van weet. Ik weet dat orthomoleculaire artsen gespecialiseerd zijn in vitamines etc, maar dat is alternatieve geneeskunde, en ik wil graag naar iemand binnen de reguliere geneeskunde. Bestaat er iets soortgelijks binnen de reguliere geneeskunde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Nee, tenzij je een arts tegen komt die daar heel erg in geinteresseerd is. Toevallig.
Het is per definitie zo, dat nederlandse artsen te weinig leren of het effect van voeding.

Anderszijds is het gedoe rond vitamines ook weer overdreven.
De meeste huisartsen hebben echt geen tijd om zich daar ook nog eens mee bezig te houden hoor.

Goed en gevarieerd eten en je krijgt alles binnen wat je nodig hebt. Anders zoek je het zelf even op en vult het aan.
Er zijn lijsten genoeg waarin vitamines beschreven worden en de symptomen van een tekort ook.
Met testen, zoals hier:
De vitamine-zelftest.
http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/de-vitamine-d-test/

Daaruit blijkt bijv. dat ik niet genoeg vitamine D binnen krijg. Daar heb ik toch geen dokter voor nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede diëtist kan je helpen.

En dan bedoel ik: een goede diëtist. Niet zo iemand die je wel eens bij een sportschool tegenkomt, of die een avond per week in het buurthuis zit.

Een goede diëtist weet alles van de opname van *alle* stoffen die je nodig hebt - dus ook van vitamines. Daarbij kan zo'n diëtist ook rekening houden met bepaalde ziektes, (erfelijke) afwijkingen, of gevolgen van operaties, die de opname van bepaalde stoffen zouden kunnen verminderen.

Begin eens bij het ziekenhuis, kijk of daar een afdeling diëtiek is, of een afdeling voedingskunde of iets wat daar op lijkt.

Toegevoegd na 24 minuten:
Zo'n goede diëtist kan, eventueel gebruikmakend van het bloedlaboratorium van het ziekenhuis waaraan hij/zij verbonden is, ook testen aan welke stoffen je mogelijk een tekort hebt.

Dat hoeven namelijk niet meteen vitaminen te zijn - het kan ook zijn dat je andere tekorten hebt. Of dat je wel een vitaminetekort hebt, maar dat dat wordt veroorzaakt doordat je je vitaminen te slecht opneemt uit je voedsel, en dat dat weer wordt veroorzaakt door een tekort aan een andere stof. Als dat zo is, kun je wel extra vitamines gaan slikken, maar dan zou het beter zijn om het tekort aan die andere stof weg te werken; dat vitaminetekort wordt dan vanzelf weer opgeheven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Ik wil alleen niet weten hoe het zit met de vitamines in mijn voeding, maar of ik een tekort heb en hoe dat opgelost kan worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens mij kan een diëtist de testen (laten) doen die nodig zijn om te bepalen of je een tekort hebt, vervolgens testen waar het door komt dat je een tekort hebt, en tenslotte voedingsadviezen, medicijnen of supplementen geven om de tekorten op te heffen.
Misschien is de antroposofische geneeskunde iets voor je?

Antroposofische artsen behaalden hun artsendiploma aan een Nederlandse universiteit en specialiseerden zich daarna in de antroposofische geneeskunst. Zij verruimen de reguliere geneeskunde tot een meer holistische benadering van de mens, met aandacht voor lichaam, ziel en geest. Samenwerking met beroepstherapeuten en andere betrokkenen is voor hen vanzelfsprekend.

De antroposofische gezondheidszorg moet niet worden opgevat als een vorm van gezondheidszorg die de reguliere gezondheidszorg overbodig maakt. Integendeel, op tal van terreinen maken antroposofische artsen bij het kiezen van therapieën, behandelingen en geneesmiddelen gebruik van het brede aanbod uit de reguliere zorg. Maar dankzij de antroposofische gezondheidszorg wordt het voor de patiënt mogelijk die zorg te krijgen die het beste aansluit bij de individuele aanpak van zijn gezondheidsproblemen.