Kan voeding invloed hebben op gedrag en intelligentie?

Van chocola rode wijn en kaas weet ik bijvoorbeeld dat je hoofdpijn kan krijgen, en men chagrijnig kan worden of zelfs hyper....zijn er nog meer redenen, zo ja welke?

Mijn vraag is dat tegenwoordig zoveel kinderen hyperactief zijn en het eetpatroon niet altijd voldoet (te veel zoet en zout en vet), dus kan dat je gedrag/slimheid/intelligentie aantasten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Zonder meer. In Engeland is dat mooi aangetoond toen de maaltijden van de scholen werden aangepast. Minder gefrituurd eten, meer verse groenten, minder kant en klaar. De leerprestaties liepen op, de kinderen waren minder onrustig, konden beter concentreren.

In het engels een uitgebreider artikel over dit onderwerp
http://wbro.oxfordjournals.org/content/11/1/23.short
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, voeding heeft zeker een invloed op je voeding. Dit komt omdat er tegenwoordig allemaal rotzooi door ons eten word gegooid om het goedkoop/mooi/lekker te houden.

Als je kijkt naar de E-nummers lijst, en dat er over bepaalde stoffen al word getwijfeld of ze wel daadwerkelijk veilig zijn voor de gezondheid.

Niet zo vreemd dat ADHD en dat soort kwaaltjes vrijwel niet voorkomen bij stammen die nog van de natuur leven.

Toegevoegd na 35 seconden:
"voeding heeft zeker een invloed op je gedrag" :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.....maar niet op je IQ. Verder heb je de vraag m.i. goed beantwoord +
Voeding kan zeker je gedrag/intelligentie veranderen. Er wordt niet zomaar gezegd: "wat je eet ben je zelf". Voldoende vitaminen mineralen en andere bouwstoffen zorgen ervoor dat het lichaam, ook de hersenen, zich kunnen ontwikkelen. Ook zorgen deze bouwstoffen uit groente en fruit bijvoorbeeld voor voldoende energie.
Kinderen die een slecht eetpatroon hebben met veel verzadigde verzadigde vetten en weinig bouwstoffen, zullen ander gedrag vertonen. Zij zullen door het gebrek aan goede voedingsstoffen vermoeider en lustelozer zijn. Kinderen die veel suiker innemen zullen eerst een overvloed aan energie hebben en zullen daarna nog vermoeider/lustelozer zijn.
Niet alleen voeding heeft invloed op je gedrag/intelligentie. Uiteraard zijn er ook andere genetische factoren en omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn.
Dus je gedrag/slimheid/intelligentie is afhankelijk je voedingspatroon, maar er zijn wel andere factoren die ook een rol spelen.