Zijn er voor blinde mensen ook leijke mensen?

Ze doen alles op gevoel. Hoe bepalen zij hoe mensen er lelijk uitzien? Of gaan zij van een heel ander standpunt uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf dat voor mensen die altijd blind zijn geweest, mensen lelijk zijn van binnen, als zijn persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat iemand niet kan zien, wil niet zeggen dat diegene alleen op innerlijk valt en het fysieke aspect geen rol speelt. Blinden kunnen natuurlijk net zo goed als zienden hebben dat ze iemand vinden stinken of lekker vinden ruiken, iemands stem of lach mooi of irritant vinden klinken, etc. En bij blinden wordt natuurlijk net als bij zienden de aantrekkelijkheid deels bepaald door onbewuste processen, zoals de hormonen van de ander die we onbewust ruiken, en waar we onbewust uit opmaken of de ander genetisch een goede match voor ons is, of zoiets dergelijks.
Dat zijn allemaal onderdelen van iemands fysiek, niet van iemands persoonlijkheid. Ik heb er geen verstand van, maar ook als ziende kan ik de ene persoon qua aanraken aantrekkelijker vinden dan de ander, omdat iemands huid heel zacht of glad is, omdat ik een dikke buik lekkerder vindt om met mijn gezicht op te liggen dan een dunne buik, omdat de glooiing van iemands heupen lekker aanvoelt onder mijn hand, etc. Ik kan me voorstellen dat dat een rol speelt in hoe 'mooi' blinden iemand fysiek vinden, al is het natuurlijk iets dat je vaak pas later zal ontdekken, omdat je niet bij de eerste ontmoeting elkaars lichaam al aftast met je handen, terwijl je met je ogen iemands uiterlijk wel al bij de eerste ontmoeting kan beoordelen. Maar misschien speelt dat wel geen rol, ik heb geen blinden in mijn omgeving, dus ik weet het niet.

Het beste antwoord

Ik ben blind, niet altijd geweest, maar ben totaal ongevoelig voor het uiterlijk van mensen, ook al weet ik er wel veel van en heeft mijn interesse er wel altijd gelegen.
Toen ik nog kon zien, beoordeelde ik iemand bewust of onbewust op zowel karakter als uiterlijk, het is een verademing om nu alleen op karakter te kunnen oordelen, ik vind het heerlijk een dik persoon te knuffelen, ik heb niet de neiging iemands gezicht aan te raken, om dat te beoordelen, iemand die van geboorte af blind is, heeft dat ook niet altijd, tenzij de persoon erg dicht bij hun staan, het is dus niet zo, dat iedereen wordt betast, ook voor iemand die blind geboren is, is het niet van belang hoe de cassiere van de supermarkt eruit ziet, er zullen best blinden zijn die een voorkeur hebben voor dik of dun en ook die geen relatie willen met iemand met een grote neus of pukkels, maar dat zijn uitzonderingen, wij zijn veel meer gericht op de stem, hoe de persoon in het leven staat, of hij/zij iets te vertellen heeft en hoe hij/zij het leven invult. Er is dus geen compleet antwoord te geven, ook een blinde is maar een mens, met zijn of haar beperkingen in denken en doen, de een is er wel gevoelig voor , de ander niet, maar bij aangeboren blinden is, wat mooi en elijk is aan uiterlijk wel een aangepraat verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En duidelijk. Wij die kunnen zijn hebben geen idee hoe blinden dat ervaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen dat, wij leven in een totaal andere wereld, maar hebben wel een volwaardig, zinvol leven, bijna alles wat niet visueel bedoeld is, is mogelijk, alles valt te leren, alles valt te begrijpen, er is bijna niets onmogelijk. altijd leuk als er dit soort vragen gesteld worden, ik waardeer het als mensen geinteresseerd zijn in een andere leefstijl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ziende valt het me trouwens op, dat je mensen in eerste instantie lelijk kan vinden, en je ze dan beter leert kennen, dat die lelijkheid ineens niet meer opvalt, zeker niet als het leuke mensen zijn. Ik schaam me dan wel erg voor mijn (voor)oordeel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En uiteraard een plus voor crea, voor dit heldere antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik weten hoe jij dit kunt typen terwijl je blind bent? Doet iemand dit voor je? Of is het mogelijk d.m.v. technologie. Top antwoord trouwens! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat doet niemand anders voor me, ik kan gewoon blind typen, zoals velen onder ons, het scherm lezen is een ander verhaal, dat wordt dmv een spraakprogamma voorgelezen en met mijn vingers ( probeer) ik mee te lezen op mijn brailleregel, een soort klein toetsenbordje, waar de tekst, in braille uitkomt, regel voor regel, deze ligt onder mijn toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaaf!
Werkt dat ook snel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat werkt niet snel, ik kan wel snel typen, maar verder wordt de muis vervangen door de pijltjes en de tab-toets, wat dus inhoudt dat ik iedere pagina die ik open helemaal moet "lezen", totdat ik ben, waar ik wil zijn. Met de pijltjes ga ik van regel naar regel, met de tab van link naar link, het is fijn dat het kan, maar niet altijd leuk, al word je er wel steeds handiger mee, regels tellen bij standaard pagina's en dan snel 18 keer of zo op een pijl of tab drukken, als het meezit lukt dat, maar vaak loopt mijn computer dan ook vast, het opstarten van het programma duurt ook 2 minuten, dus dat is ook best lang, maar hoe dan ook, ik ben blij met de mogelijkheden en met mijn leventje, het is toch wel leuk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top.

Andere antwoorden (3)

Denk het wel,als een blind iemand een b.v. mooi gezicht betast heeft hij of zij der vast een leuker"beeld"bij dan iemand met een oneffen gezicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi of lelijk als het om uiterlijk gaat is aangeleerd ( denk maar aan mode, hoe bespottelijk zagen de mensen er 50 jaar geleden soms niet uit?). Als je slechtziend of niet ziend bent, interesseert je die soort mooi of lelijk niet, voorzover het het uiterlijk betreft. Ik ben behoorlijk slechtziend, herken geen gezichten en hoe de mensen er uitzien, maakt niets uit; ik kan met moeite lezen en dus ook deze tekst typen, en dan eerst met 2000 fouten.
Er is wel mooi en lelijk in geuren en kleuren en vooral in geluid. Vogels, de wind, het geluid van water, en natuurlijk muziek. Je krijgt andere waarden dan een 100% goed ziende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vader is blind geworden door een oogziekte. Eigenaardig genoeg zegt hij wel nog dingen als “dat is een mooi meisje, een echte zigeunerin” terwijl het dit niet meer kan zien. Wij moeten er altijd wat mee lachen, maar het rare is… iemand die hij zo beschrijft hééft ook wel iets van een zigeunerin.
Hij zegt dat hij dingen veel meer aanvoelt, maar niet zozeer hoe iemand zijn haar, neus en mond is bv. maar wel hoe iemand “voelt” (zonder aan te raken). En dat hij zich er dan een beeld bij voorstelt.
Tegen mij bv. zegt hij vaak dat ik er veel jonger uitzie dan ik ben, net zoals andere mensen dat ook zeggen. Ik begreep het niet, tot iemand zei dat ik ook een heel jonge stem heb. Misschien gaat hij daarop af… Hij voelt nooit of te nimmer aan iemand zijn lichaam, maar kan dus wel nog altijd praten over “mooi” en “lelijk”.
Met dingen is het anders. Als hij laatste een oude bibliotheek ging bezoeken zei hij bv. dat het er erg mooi was, wat toch wel bijzonder is. Ik vroeg hoe hij dat dan wel wist, en hij zei dat hij de geur van het hout rook, en zich kon voorstellen hoe dat hout eruit zag. Dat hij wel gevoeld had aan dingen die beschreven werden (dat mocht, het was een rondleiding voor blinden). En dat hij mee door de ogen gezien had van zijn blindenbegeleidster, die alles beschreef.