Is een aantal dagen bedrust na een enkel-of voetoperatie nodig? Of zijn er alternatieven?

Onlangs ben ik wegens een enkelbreuk geopereerd. De voet is tevens rechtgezet. De 3 dagen na de operatie moest ik volgens de chirurg of zaalarts het bed houden. Daar had ik mij mee verzoend. Woensdag operatie. Dan tot zondag in bed. Echter, op vrijdag kreeg ik eerst gips en daarna moest ik het bed verlaten, omdat ik moest verhuizen naar een verpleeghuis. Ik werd in een rolstoel gereden naar een rolstoeltaxi. Vervolgens werd ik het verpleeghuis ingereden. Ik voelde mij fit genoeg om niet in bed te gaan. Toch moest ik naar bed, omdat dat in de brief van het ziekenhuis stond, wat ik moest afgeven aan het verpleeghuis. Zondag mocht ik er pas weer uit.
Psychologisch vind ik het bedrustadvies niet handig. Bovendien heb ik vlak voor het verlaten van het ziekenhuis gips gekregen. Verder moest ik die vrijdag immers toch het bed verlaten. Dan hoef ik toch niet opnieuw in bed? Anders had men mij tot zondag in het ziekenhuis moeten laten liggen en daarna naar het verpleeghuis moeten laten brengen.

11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar je blijft in het ziekenhuis tot het punt dat je geen acute zorg meer nodig hebt. En gezien je gips kreeg was dat punt daar. Maar dat zegt niets over dat het bevoordelijk is om zoveelmogelijk rust te nemen om de genezing te bevorderen. En daarvoor is bedrust perfect. Kan je been volledig ondersteund horizontaal liggen.
Ja dat je in bed liggen zat bent dat is logisch. Maar het moet maar even.
corzijlstra
11 jaar geleden
Een goede reactie van mobie1980. Die had ook wel als antwoord geplaatst kunnen worden.
Ik blijf het wel psychologisch onhandig vinden om eerst mij uit het bed te halen en te vervoeren naar een verpleeghuis, waar ik het heel gezellig heb, en daarna in het verpleeghuis weer naar bed te worden gestuurd. Slimmer was geweest om mij tot die zondag in het ziekennhuis te houden, dus tot na de bedrustperiode. Die paar nachten meer of minder in het ziekenhuis maakt ook niet zo veel uit, temeer daar ik eerder ca 2 weken daar heb gelegen om een wond te genezen waarop geopereerd moest worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar komt de aap uit het 'gips'. Wondgenezing. Die verloopt blijkbaar moeizaam, vandaar die bedrust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeg, een ziekenhuisbed is daar veel te duur voor!

Antwoorden (2)

Het zal zeker zinvol zijn wat de arts heeft voorgeschreven. Dit alles ter voorkoming van extra belasting op de rechtgezette voet. Zelfs met gips kan er bij lopen nog een zekere druk ontstaan.
Dat je intussen even bent verhuisd doet niet ter zake. De bedrust is ter voorkoming van een lakse houding. Als je denkt: ach ik kan best even naar de toilet, ach ik doe de deur zelf wel open, ach ik schenk zelf wel even koffie in, dan zijn al die 'eventjes' te veel voor een pas rechtgezette voet en dat willen ze met bedrust voorkomen.

Dat het in een brief aan het verzorgingshuis staat wil voor het verplegend personeel zeggen, dat je hulp nodig hebt en ze je die ook in volle omvang moeten geven gedurende de eerste drie bed-dagen.
Ik ben ook van het soort: doe ik zelf wel even, zo zijn er meer mensen. De arts wil voorkomen dat mensen hun kwaal negeren en te vroeg hun dagelijkse routine oppakken.
Ivana
11 jaar geleden
Het is verstandig om de voet biet te belasten en hoog te houden. Kortom niet continu uit bed. Ondanks dat je misschien met krukken loopt. Zelf zou ik zeggen rolstoel met been omhoog is ok. Het psychologisch effect van dit advies staat in schril contrast met een goede genezing van de wond en het bot en wordt niet voor niets geadviseerd. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je gezondheid. Wat levert t je op om het advies niet op te volgen? Succes met de revalidatie.