wat voor test moet je doen na rijontzegging (alcohol)?

Een vriend van mij heeft zij rijontzegging gehad omdat hij meer dan 1.8 promille alcohol in zijn bloed had je moet een psychise test doen een lichamelijke en een bloed test. ik heb gehoord dat je 3maanden clean van alcohol moet zijn klopt dit? en wat houden deze testen in?

11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Als iemand is aangehouden vanwege rijden met een te hoog alcoholgehalte in het bloed ontstaat er het vermoeden dat er sprake kan zijn van een verslaving of probleemgebruik. Het onderzoek is nodig om dat vermoeden te bevestigen of te ontkrachten. Het wordt uitgevoerd door een psychiater, en is niet bedoeld als behandeling maar als een taxatie van de medische of psychische situatie.

Voor zo'n medische keuring werkt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) samen met tal van zelfstandige psychiaters, die een verslag uitbrengen aan het CBR betreffende de geschiktheid van een persoon. Alvorens de oproep wordt toegezonden, moeten de kosten van dit onderzoek betaald worden aan het CBR. Het bedrag hiervoor wordt jaarlijks geïndexeerd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en bedraagt dit jaar €990,00. Binnen drie weken na ontvangst van het besluit tot dit onderzoek kan er schriftelijk verzocht worden om een betalingsregeling.

Voorafgaand aan dit onderzoek moet er een bloedonderzoek verricht worden. Dit kan tot twee weken voordat het onderzoek plaatsvindt.
Tijdens het onderzoek worden een aantal vragen worden gesteld over het alcoholgebruik, de omstandigheden zoals vermeld in de mededeling en de persoonlijke omstandigheden. Deze vragen zijn samengesteld op basis van DSM-IV-(TR)-classificatie. Daarnaast vindt er een lichamelijk onderzoek plaats, waarbij de arts let op lichamelijke aanwijzingen voor overmatig alcoholgebruik.

De bevindingen van de arts en de resultaten van het bloedonderzoek worden vastgelegd in een verslag, en dat wordt naar het CBR opgestuurd ter beoordeling. De divisieartsen van het CBR stellen daarna de uitslag vast. Op grond van die uitslag bepaalt het CBR of het rijbewijs behouden mag blijven.
Amadea