Heb ik faalangst of last van uitstelgedrag?

Sinds de eerste klas van de middelbare school, met inmiddels een middelbaar school diploma en Hbo-diploma op zak en nu zit ik mijn Master van de universiteit, heb ik last van enorm uitstelgedrag. (Ik heb wel eerst twee verkeerde studies gevolgd, voordat ik mijn hbo en schakeljaar in 1x heb afgerond.)
Ik ga allerlei domme en stomme dingen zoeken die ik ga doen voordat ik start met mijn schoolwerk. In plaats van dat ik leuke dingen doe, spreek ik met niemand af en zit uren lang domme dingen te doen op mijn laptop zoals FB etc. Mijn uitstelgedrag uit zich hierbij in stressgevoelens waarbij ik weet dat ik iets moet doen en het helaas juist niet ga doen.

Dit lijkt erg op uitstelgedrag, maar ik ervaar ook een enorme stress. De klus of deadline die ik moet behalen, voelt als een niet te beklimmen berg. Ik ben bang dat ik het niet kan of dat ik minder goed ben dan mijn studiegenoten. Ik droom hier zelfs over! Kortom, ik stel het uit om meestal op het laatste nippertje mijn deadline met een mooi cijfer te behalen.
Ik word hier niet gelukkig van en ik zie enorm op tegen mijn Ma-thesis. Dit voelt als de Mount Everest moeten beklimmen op blote voeten.

Hoe kan ik mijzelf onder druk zetten om mij er eerder toe te zetten? Is dit herkenbaar of heeft iemand tips? Ik heb er ooit met mijn huisarts over gesproken, hij vond dat ik me er over heen moest zetten omdat het anders een te groot ding zou worden. Oja, faalangstcursus op de MB. school heeft ook niet geholpen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op de meeste universiteiten kun je gratis of tegen een kleine vergoeding cursussen of workshops volgen. Veel universiteiten hebben zelfs een speciale workshop of cursus voor de thesis: De situatie die jij beschrijft komen veel studenten tegen. Wat veel studenten helpt is het volgende: - Deel je werk in in hele kleine stukjes. Beloof jezelf dat je elke dag alleen maar 1 zo'n stukje hoeft te doen. Bijvoorbeeld: Zoek 3 artikelen, lees de inleiding van 1 artikel, schrijf de participanten sectie van de methoden (weet of dat van toepassing is) etc. Die kleine stukjes maken nauwelijks verschil voor je thesis als geheel, maar elke dag dat je zo'n klein stukje doet brengen je dichter bij je doel. Bovendien is het vaak zo dat als je eenmaal bezig bent en erdoorheen bent gebroken gaat de rest sneller - Spreek met je supervisor (haalbare) deadlines af. - Ga werken in de bibliotheek van de universiteit. - Haal je internetkabel eruit voor de periode waarin je wilt werken.

Het laatste wordt het eerste . Door je uitstel gedrag wordt het probleem zo groot en daar krijg je de angst van . Kom op stap voor stap de vervelende klussen aan pakken kleine stapjes de goede richting op dat geeft weer vertrouwen nu kijk je tegen de grote berg op , ga m stap voor stap te lijf en je zult zien je pakt m als je maar stap voor stap doorzet . Dat ge doe op FB is prima als het maar geen laffe makkelijke manier is om zonder confrontatie wel met allerlei mensen contact te onderhouden , het is prima maar het moet geen surrogaat worden voor het werkelijke leven . Dus stap voor stap aan het werk en op tijd op stap .

Pak iets lekkers (chocola, smoothie), leg op je werkplek alle overbodige spullen weg. Begin gewoon... met een planning maken. Maak er niet eentje die te streng is voor jezelf, daar hou je je nooit aan. Daarna: Een goed begin is het halve werk & Al het begin is moeilijk ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100