Hoort langzaam in bepaalde handelingen zijn, bij de kenmerk ADD?

Bijvoorbeeld: Langzaam in het maken van opgaven, toetsen, opzoeken van dingen, douchen, afwassen, huishoudelijke klusjes, opruimen, eten, lezen, enzovoort.
Maar iets zoals: Fietsen, lopen, rennen, schrijven en typen niet.
Hoe komt dat?
En hoort het eigenlijk wel bij de kenmerken van ADD?
Hebben jullie dat ook?
Ik denk dat 50% dat wel heeft en 50% niet.
Van de ADD'ers natuurlijk.

Toegevoegd na 2 uur:
En ik weet van dat hyperfocus, maar ookal doe je zo verschrikkelijk je best (een soort van hyperfocus) en je bent dan nog steeds langzaam. Hoe kan dat?
Ik ken zelf ook een paar ADD'ers (volwassenen) en die hebben hetzelfde probleem (even los van ADHD) .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De volwassenen met ADD die ik ken zijn niet zo zeer langzaam, als wel heel snel afgeleid. Ze hebben grote moeite met het afmaken van taken waardoor alles veel meer tijd gaat kosten (omdat ze er niet lekker aan door kunnen werken). Alles blijft half-af liggen en moet later weer opgepakt worden. Het is dus niet het tempo wat het probleem is, maar de concentratie.

Antwoorden (2)

Net als 50 % van de mensen zonder AD(H)D. Maar bij mensen met AD(H)D is natuurlijk nog ets anders aan de hand met de aandacht. het is niet voor niets een aandachts-stoornis. Ik herken het dan ook wel.

Mensen met ADHD (laat de haakjes voor het gemak maar even weg) kunnen helemaal opgaan in hun werk als iets ze interesseert, en dan zeer snel en grondig werken. (Hoewel soms ook wat te snel en/of te grondig). nteresseert een taak ze echter hoegenaamd niet, maar is het iets wat gewoon moet gebeuren, dan is het OF afraffelen, OF ze raken voortdurend afgeleid en de klus komt nooit een keer klaar.

Enigszins gechargeerd maar wel typisch voor een ADHD-er die een kamer gaat opruimen is bijvoorbeeld dat na een uurtje of vier alle afwas, wasgoed en oud paper er nog ligt, maar wel alle kasten uitgeruimd met alle sokken op alfabet en de paperclips op kleur gesorteerd.

Het kan een kenmerk zijn van ADHD, maar nogmaals, ook 'gewone' mensen merken dit wel in meerdere of mindere mate. Uiteindeljk is iedereen beter en makkelijker te motiveren voor iets wat hem boeit, en neigen we vervelende dingen te rekken of uit te stellen. Je kunt op basis van een dergelijk gegeven beslist geen diagnose stellen. Daarvoor zijn meer kenmerken nodig. Maar de meeste AD(H)D-ers zullen het zeker in bepaalde mate herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ADD = Attention Deficit Disorder: dus aandachtsverstoring. Eigenlijk is het intussen fout gebleken, denk aan Kooij en Buitelaar test die ik ook aflegde en er op wees dat drie vragen fout waren en mijn score van 15/22 naar 11/22 werd gecorrigeerd doordat ik een aandachtsoverschot (-) had en het de bedoeling was dacht aandachtstekort (-) werd gemeten.

Vervolgens moet je dit uitzetten op de curve van wat normaal is (DSM IV is psychologie, ziekte bestaat niet in psychologie en er wordt altijd vertrokken van 'normaal'-normen). Dus als je zoals ik opgevoed bent tussen 11 kinderen waarvan 8 jongens, dan ligt je tempo en reflexen fysiek en intellectueel nu eenmaal een heel stuk hoger omdat je in een heel dynamische omgeving zit.

Het probleem ontstaat als je geest niet mee-evolueert, denk aan de slogan van Club Brugge: Mens sana in corpore sano (gezonde geest in gezond lichaam): Wij kregen een lap rond ons oren als we te ver gingen, maar elk kind leert eerst lopen en hoort 'bravo, bravo, bravo', leert grijpen en hoort 'bravo, bravo, bravo' en al snel daarna hoort het dat het overal moet vanaf blijven, dus dat is altijd het leerproces.

Traag en rap zijn dus relatief. Dikwijls wordt bedoeld op de cognitieve manier van handelen (zie http://florisvanbelle.be/iq.pdf bijvoorbeeld) en opsplitsing tussen verbaal IQ en performaal IQ (en EQ of emotioneel quotiënt telt ook). Als je de tafel dekt en telkenmale rustig heen en weer loopt en 1 iets per keer op tafel zet, krijg je snel de stempel ADD-warhoofd mee. Als je dit doet traint en uiteindelijk in uitermate snel tempo kunt, eigenlijk ook!

En als je dan ritaline (rilatine in België) of concerta of zo neemt (amfetamines) dan krijg je zowel enerzijds een verdovende werking voor drukke mensen als een stimulerende werking voor rustige mensen. Zelfs de dosering van rilatine is zo gruwelijk: Je moet de dosis nemen waarvan je merkt dat het werkt.

Aandachtstekort en focusverschil tussen doel waardoor je handelingen 'afwijken' en wijzen op 'dis-order', verschillen dus. Maar als je wil studeren of gamen, kun je plots veel geconcentreerder zijn na het nemen van die 'drugs' (Engelse term drugs = medicijnen, maar het is dus niet onschuldig).

De dingen die je aanhaalt hebben een doel (douchen = je proper maken, huishoudelijke klusjes is opruimen) en lijken traag omdat het doel niet tijdig/aandachtig gerealiseerd wordt, maar fietsen en bewegingen op zich lijken oké!