Wie kent het gevoel dood te gaan vlak voor het inslapen?

Een paar keer in mijn leven heb ik de zeer angstige ervaring gehad vlak voor het inslapen heel bewust te ervaren dat alle gevoel uit- en macht over mijn lichaam verdween, totale verlamming dus, terwijl mijn geest nog helemaal wakker was; ik kon me niet meer bewegen en bij het om hulp roepen, kwam er geen geluid uit mijn keel; het voelde alsof ik doodging..met veel moeite kwam ik daar dan weer uit;wie kent het en hoe verklaar je zoiets?

14 jaar geleden
17.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gv +

Het beste antwoord

Ik had niet het gevoel dood te gaan, maar wat jij omschrijft heb ik precies zo gehad.
Ik was s morgens al wakker en hoefde die dag nog niet op te staan en draaide me nog even om, ik lag op mijn rug.
Opeens kreeg ik een heel vreemd gevoel, wat er gebeurde wil ik hier niet vertellen..
Ik kon ook niet meer schreeuwen, mijn ogen zaten dicht, alsof ze dicht zaten met lijm en ik kon me niet meer bewegen.
Hoe lang dit alles heeft geduurd kan ik niet vertellen, maar toen het over was, ben ik als een gek uit bed gesprongen.
Ik heb hier nooit een verklaring voor kunnen vinden en ben dan ook reuze blij dat ik jouw ervaring lees, dat ik niet de enige ben..
Een verklaring heb ik helaas niet voor je, alleen mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik herken dat, vroeger wel, en had nog nooit zoiets angstigs meegemaakt... Terrible fear indeed...

Ik weet precies wat er was... Je ging van waken meteen door naar diepslapen en wel bewust... Dan kun je niets meer en zit je "trapped" en op de een of andere manier krijg je het toch weer aan de gang... Uittreden komt hier dicht bij in de buurt, dan wordt je gewoon zo opgehaald en je kunt NIETS doen...

Ik kwam ervanaf door me te realiseren dat het EENVOUDIGWEG MIND was... kijk maar of je dit kunt zien, het is alleen maar gedachten... MEER NIET... en het gebeurt je elke nacht, minder bewust weliswaar, maar het gebeurt iedereen, godzijdank maakt niemand dat zo mee bewust, maar het is denken dat het angstig maakt...

Winnetou, geef je eraan over, je hebt geen keuze, je moet, als het nog eens voorvalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ erg duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry XiniX, maar ik ben het niet met je eens.
Wat ik destijds heb meegemaakt (lees mijn antwoord) komt totaal niet overeen met wat je hier verteld.
Ik herken het verhaal van Winnetou maar al te goed, ik heb het bewust mee gemaakt.
Die min is trouwens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, mijn welgemeende excuses....:(
Ik heb net wat video's bekeken op Youtube over sleep paralyse.
Dit is de eerste keer in de bijna 8 jaar tijd dat ik nu werkelijk weet wat er gebeurde en dat het klopte wat ik voelde...
Ik praatte er nooit over, durfde het niet eens te benoemen..
Het klopt, het klopt exact wat er gebeurd op die beelden.
Ik moet je bedanken , voor mij is dit het beste antwoord.
Wij noemen dat (Kara basan) in het turks.
En
The dark presser noemen ze dat in het engels…
(Sleep paralysis)

Zie ook vraag van 3 weken terug.

http://www.goeievraag.nl/vraag/schreeuwen-nachtmerrie-kreeg.36914
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je had er toen ook al deze hele goede link bij! http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
Wel ooit (meerdere) nachtmerries gehad. Ook zeer beangstigend, ik was telkens weer blij om wakker te worden. Dat waren echte ervaringen tijdens de slaap.
Wel heb ik al vaker meegemaakt, dat ik vlak voor het inslapen het gevoel heb in een diepte te vallen. Dan schrik ik gelijk weer wakker. Volgens mij is het een reactie van je onderbewustzijn op iets wat je hebt meegemaakt, maar zeker weten doe ik het niet.
jc54
14 jaar geleden
Volgens heet dit uittreden uit je lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo.
Ik weet precies wat je bedoelt, ik heb het jaren geleden ook meerdere malen gehad. Ik was toen een jaar of 18.
Verschrikkelijk beangstigend. Heb het de huisarts gevraagd maar kan niet zeggen dat ik een bevredigend antwoord kreeg. Volgens mij begreep hij helemaal niet wat ik bedoelde en zei dat het gewoon de overgang van waken naar slapen was!! Ben eigenlijk blij dat hij geen gelijk had want dan zou iedereen het elke dag moeten hebben. Gelukkig heb ik het al heel lang niet meer gehad, het gaat blijkbaar vanzelf over. Waar het nou van komt weet ik nog steeds niet, wat dat betreft kan ik je niet helpen. Ik hoop dat het je helpt als je weet dat je niet de enige bent en er dus niet meer zo bang van hoeft te worden.
Groetjes en slaap lekker. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bewust slapen, niets aan de hand. Het lichaam slaapt maar de geest of het bewustzijn is nog aanwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het zo is dat je met een schrik weer wakker wordt, zou het een slaap apneu kunnen zijn. Je houdt onderbewust je adem in. Lijkt alsof je stikt in je slaap. Ik heb er regelmatig last van. Maar wek reflex zorgt er altijd voor dat je wakker wordt. Als dit symptonen zijn bij jou, dan zou je de kno arts moeten vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een account aangemaakt speciaal hiervoor..
Dit kan een onderdeel zijn van NARCOLEPSIE..
www.narcolepsie.nl
succes ermee..
(heb het zelf namelijk, en herken me hier in)
Kom door een tekort aan hypocretine in het brein..