Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn deze bulten?

Soms krijg ik op mijn handen rode bulten die 1 dag vreselijk jeuken, dan deels openbarsten en pijnlijk worden en dan uitdrogen. Wat zijn dat?
zie foto

Picture for question
tinus1969
2 jaar geleden
Wat vond de huisarts er van?
Pieterke
2 jaar geleden
Ik denk een allergische reactie op bijv. afwasmiddel of wasmiddel maar ga even langs de huisarts dan weet je het zeker.
tinus1969
2 jaar geleden
Ziet er niet uit als standaard netelroos/galbult/allergie.
Amadea
2 jaar geleden
Kun je een verband leggen tussen bijvoorbeeld stress, een gebruikt, gegeten of gedronken product en het optreden van dit verschijnsel?
liveisgreat
2 jaar geleden
Amadea, stress zeker. andere verbanden niet direct...
liveisgreat
2 jaar geleden
Dat is, echtniet iets om speciaal naar de huisarts mee te gaan, het is vervelend maar gaat weer weg en het gebeurt missch 1 a 2 keer per jaar. Was gewoon benieuwd wat het eigenlijk was.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat zouden stressbultjes kunnen zijn, veroorzaakt door het hormoon cortisol. Tijdens een periode van stress treden hormonale veranderingen op, je cortisolspiegel stijgt en dat kan invloed hebben op je immuunsysteem. Als reactie kunnen cellen in je huid cytokinen (dat zijn ontstekingseiwitten) gaan afgeven, wat zich vervolgens uit in jeuk, roodheid en zwelling.
(Lees meer...)
Amadea
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding