Is huiduitslag die te wijten is aan een zonneallergie (dus geen "gewoon" eczeem of huiduitslag) besmettelijk?

Mijn dochter is in augustus een maand in Indonesië geweest. Na enkele dagen kreeg ze jeuk aan haar billen. Ze vreesde al dat ze schurft had, en ging naar de arts. Die zei dat het kwam door een allergie door blootstelling aan de felle zon in Indonesië. Ze had gesnorkeld en onderaan haar billen fel verbrand. de dokter gaf een zalf, maar het gaat niet over.
Nu echter heeft haar vriend het ook, dezelfde huiduitslag op ongeveer dezelfde plaats.
Ik vrees dat er dus wel iets anders aan de hand is, een huidparasiet of zoiets. Wat ik ook wel vervelend zou vinden (en graag zou weten), omdat mijn dochter hier soms slaapt.
Of kan het dat je eczeem door zonneallergie overdraagt op anderen?

1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zonne-allergie toont zich door blaasjes (heb er zelf last van helaas) en komt door een plotselinge overvloed aan felle zon, die we normaal niet gewend zijn.
na gebruik van speciale zalf zou dit weer moeten afnemen (aantal blaasjes/uitslag).
de hier besproken uitslag is ongetwijfeld anders en vereist een nieuw bezoek aan een arts van dochter zowel als vriend.

Het beste antwoord

Uitslag door zonneallergie is absoluut niet besmettelijk. Dit is namelijk een reactie van het immuunsysteem van het lichaam en heeft niets te maken met een bacterie, virus of parasiet.

Dat haar vriend nu precies dezelfde uitslag heeft, doet inderdaad sterk het vermoeden rijzen dat er iets meer of iets anders aan de hand is dan alleen een zonneallergie. Volgens mij is het verstandig dat beiden zich (opnieuw) bij de huisarts melden met dit verhaal.

Nederlandse huisartsen en ziekenhuizen komen onvoldoende in aanraking met het zeer grote aantal tropische ziekten om hier alle expertise voor in huis te hebben. Daarom is er het Havenziekenhuis, tevens Instituut voor Tropische Ziekten in Rotterdam. Dit ziekenhuis heeft die kennis wel. Als de huisarts er niet uitkomt, kunnen ze vragen om een doorverwijzing naar Rotterdam.

Wat betreft het slapen van je dochter bij jou thuis, zou ik voorlopig haar beddegoed, badgoed en kleding apart houden en goed wassen. Als er meer maatregelen nodig zijn, hoor je dat wel (via je dochter) van de arts. Voorlopig klinkt het voor mij alsof de uitslag is overgedragen via het bed.

En verder gewoon Hollands nuchter blijven en afwachten tot de specialisten meer nieuws brengen.