Ik ga vanavond naar een condoleance. Hoe gaat dat in zijn werk?

Het is van half 8 tot half 9, maar blijf je dan dat hele uurtje? Ik had altijd zo'n beeld van mensen die langskwamen om te condoleren en dan weer gingen zeg maar. Klopt dit beeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.2K

Antwoorden (7)

Zoals je zelf al zegt, je blijft maar even. Als dat mogelijk is, even bij de overledene kijken en met de familie een praatje maken. Normaal gesproken blijf je maar erg kort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk moet je even in de rij staan, voordat je de nabestaanden kan condoleren. iedereen komt immers tegelijkertijd. meestal is er daana koffie en cake, en kun je nog een beetje nakletsen met familie en vrienden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
De condoleance is van half 8 tot half 9, dit zegt niet dat je dan perse een heel uur moet blijven. In dit uurtje kun jij je medeleven tonen aan de familieleden. Ook is het mogelijk dat de overledene nog eenmaal te zien als afscheid. Sommige mensen vinden het fijn nog mooie momenten te delen van de persoon die is overleden. Als je na een half uur denkt ik wil naar huis ben je vrij om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De familie is daar altijd en dan kan je ze condoleren en een hand geven. De meeste mensen blijven nog een kop koffie drinken en praten met andere mensen. Je hoeft niet per se het hele uur te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad eerst condoleren, als er veel mensen zijn, wat bijna altijd het geval is, zul je even in de rij moeten staan voordat je de mensen èèn voor èèn kan condoleren.

Daarna is zoals al gezegt meestal tijd voor 'een hapje en een drankje' zeg maar.

thee, met cake of koffie ofzo.

Mijn ouders en ik kregen zelf op en condoleance broodjes met kaas en ham, met thee.
Dat was van 3 tot 4 ofzo, dus dat is een iets ander verhaal, lijkt me.

Anyway, Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit zelf bepalen. 't Is er ook van afhankelijk of er koffie is of niet. Dat is niet altijd zo. Mensen die van ver komen, of naaste familie blijven vaak wel wat langer. Het hangt er ook vanaf of je ook naar de begrafenis/crematie gaat.
Het is altijd een beetje zoeken naar wat goed is in zo'n geval. Je wilt eigenlijk niet dat het een soort gezellig samenzijn wordt, behalve als de familie van degene die is overleden juist aangeeft dat dat wel kan, dat ze dat graag willen.
In principe is het bij een condoleance zo dat je in een rij wacht tot je bij de familie komt, vaak zet je eerst nog je naam in een register, zodat ze later weten naar wie ze een bedankkaartje kunnen sturen, je condoleert ze (wat niet per se met het woord "gecondoleerd" hoeft trouwens, alleen een hand/omhelzing, afhankelijk van je relatie, en echt oogcontact is al voldoende, maar je kunt ook iets als "sterkte" zeggen). Meestal heb je de mogelijkheid om de overledene ook te zien, maar ook dat hoeft niet, dat is iets heel persoonlijks, en je moet het helemaal zelf weten.
Daarna kun je weer weggaan, of nog even napraten met anderen, of gewoon even zitten en niks zeggen, daar is ook niets mis mee.
In ieder geval doe je wat zelf goed voelt. Iedereen weet dat dit gevoelige dingen zijn, en iedereen snapt het als jij niet wilt blijven en meteen weer weggaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat maak je zelf uit hoelang je daar bent.
ik ga achter in de rij staan, condoleert de familie, en ga weer weg, ik ga nooit bij een kist staan kijken, vind ik persoonlijk onzin, en hou er niet van.