Wie betaalt dagje uit voor verstandelijk gehandicapten?

Voor mijn opleiding verpleegkundige moet ik een werkstuk maken over verstandelijk gehandicapten zorg. Een van de opdrachten is om een draaiboek te maken voor het organiseren van een dagje uit met 5 bewoners.
Nu wordt er gevraagd wie dit betaalt. Gaat dit uit de AWBZ, PGB of moeten ze het zelf betalen?
Wie kan mij helpen met het antwoord en eventueel nog wat tips voor mijn draaiboek?

Heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wie betaalt hangt eerst af van de vraag of het om verstandelijk gehandicapten gaat die in een tehuis zitten of om mensen die nog thuis wonen. In een tehuis wordt een en ander betaald door de AWBZ. Thuiswonenden betalen zelf.
In de tehuissituatie geldt natuurlijk de vraag of dit een extra uitje is of dat dit uitje al begroot is. Voor een extra uitje geldt dat je dan moet zoeken of er nog op de begroting ruimte te creëren is. Zo nee, dan zullen de ouder/verzorgers/voogden moeten betalen OF je moet een sponsor vinden.
Uit ervaring weet ik dat de volgende uitjes gedaan zijn:
* Musical Shrek;
*Pretpark;
*Dierentuin;
*Restaurant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thuiswonende betalen dit ook vaak vanuit hun PGB.
Dit kan natuurlijk alleen als het speciaal voor gehandicapten georganiseerde dagjes uit zijn.
http://www.joyforyou.nl/dagjes-uit/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitjes mogen niet door het pgb betaald worden, daar is het zeker niet voor bedoeld. Doordat veel mensen dat toch doen (of auto's - tv's enz) wordt het pgb de komende jaren enorm gekort (helaas).