SLaapaanvallen tijdens gymmen en dansen. Heeft dat met de bloedcirculatie te maken?

Elke keer als ik aan het gymmen of Zumba dansen ben krijg ik slaapaanvallen. Ik kan dan soms gewoon niet verder gaan door de tranen in mijn ogen en het geeuwen. Ik ken ook iemand die dat heeft als hij gaat zingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Eet en drink je wel gezond en genoeg?
Probeer eens vlak voor het sporten iets met suiker te eten, of een glas vruchtensap. Misschien helpt dat, gapen kan komen door suikertekort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik drink mijn hele leven al vrij veel. Ik heb suikerziekte dus met suiker moet ik erg oppassen. Mijn suikergehalte is overigens aan de hoge kant na de feestdagen Ik probeer het suikergehalte nu weer lager te krijgen. Ik eet vrij veel groente, fruit kan beter. Die slaapaanvallen heb ik heel lang.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zou het kunnen dat je suikerspiegel *tijdelijk* te laag is vanwege de inspanning? Ik herken het namelijk ook. Flinke inspanning en niet heel veel gegeten, dan ga ik enorm gapen. Een suikerklontje doet bij mij dan wonderen, maar als je suikerziekte hebt zal dat niet de beste oplossing zijn.

Antwoorden (1)

Ik herken dit wel.
Ik heb er last van tijdens een stevige fietstocht bijvoorbeeld.

Er zijn verschillende theorieën over waarom mensen moeten gapen. Een van deze theorieën is deze:
Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht. Omdat iedereen in één ruimte dezelfde lucht inademt, gaat bij meerdere mensen deze reflex werken. Hierdoor lijkt het of gapen aanstekelijk werkt, terwijl het eigenlijk het gelijktijdig optreden van dezelfde reflex is.

Er zijn ook mensen die zeggen dat je dan te weinig koolhydraten hebt binnengekregen voor je training.

http://www.goeievraag.nl/vraag/sport-spel-recreatie/sporten/overig/blijf-gapen-tijdens-sporten.230883

Lees dit ook eens:
http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/waarom-gapen-mensen