Geraffineerd is eigenlijk een foutieve vertaling uit het Engels, waar het 'refined carbohydrates' zijn (ook wel processed carbohydrates genoemd). Een erg uitgebreide lijst vind je op bijv. http://wiki.answers.com/Q/What_are_refined_or_processed_carbohydrates (kun je op inloggen met je Facebook-account), maar je zult daar merken dat je met deze term dikwijls in verhitte gesprekken raakt. Bij de apotheker (die mensen weten meestal ook zeer veel over voeding), zul je vernemen dat je de 'verfijnde koolstof-waterstofverbindingen' met mate moet hanteren als je niet te dik wil worden. Maar het ligt niet zo eenvoudig: Om cru te stellen rijdt een auto met benzine en is dat ook een geraffineerd product. De auto verbruikt dat, en laat wat reststoffen bij verbranding ook achter als afval en verslijt zo langzaam aan tot einddatum. Hetzelfde geldt voor de mens. In de voedselpiramide heeft men al de onderlaag beweging bijgevoegd omdat het immers altijd over een evenwicht gaat.

De gelijkenis gaat verder in die zin op, dat je lichaam bijv. heel gemakkelijk en zuiver suiker verwerkt als je energie nodig hebt. Je tong zegt ook dat het lekker is, maar ons lichaam heeft meer baat bij gemengde voeding waarin niet alles even snel verwerkt wordt. In de lange dunne darm, gaan groenten je bijvoorbeeld op langere termijn energie geven dan suiker dat je even een boost geeft, maar je nadien ook met de terugslag laat kennis maken. Zelf ben ik bijvoorbeeld iemand die altijd gigantische hoeveelheden suikers tot zich nam (en ook vatbaar voor jicht ben wat zich zal laten gevoelen op oudere leeftijd qua slijtage), maar ook erg sterk ben. In die zin verslijt ik als man dan ook wat sneller en komt nu het gevaar aan 47-jarige leeftijd dat ik dezelfde hoeveelheden zou blijven eten en rustiger zou worden, wat ertoe zou leiden dat ik dikker zal worden en suiker minder effect zal hebben, zelfs tot ouderdomsdiabetes (type 2) kan leiden/lijden.

Er is dus niets mis met gezuiverde energiesuiker (druivensuiker is de puurste vorm, ook de enige die direct door de hersenen wordt opgenomen), maar alleen dat doet je lichaam oververhitten (denk maar aan de behoefte aan water nadien) en maakt het op den duur kapot.

Het mag even meer zijn, maar dan moet je nadien minder nemen of het 'afwerken'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opmerking 1: Als je je meer en meer moe begint te voelen en daartegen een verslaving aan suiker voelt, heb je wellicht de grens van geraffineerde suikers overschreden. Omgekeerd zie ik veel mensen bruine rietsuiker in hun koffie doen, maar ik heb er dan 4 nodig tegen 2 gewone witte klontjes (meeste komen uit suikerraffinaderij Tienen en maken dat uit suikerbieten; productie die zich nu verlegt naar Latijns-Amerika), en op die manier maak je de 'verbetering' natuurlijk kwantitatief teniet. Opmerking 2: De behoefte naar zoets is vooral eigen bij baby's, maar is ook als 'goed' beschouwd door de Qor'an (denk aan het suikerfeest), maar die vindt ook dat je op regelmatige wijze moet leren 'vasten' (hanteert dus zowel soms een teveel als een tekort als aanvulling op elkaar om een sterker lichaam te creëren en vooral een sterkere geest door zelfdiscipline).

Andere antwoorden (1)

Dat zijn etenswaren van wit meel en suiker. Van het grondproduct zijn alle vezels verwijderd, waardoor een verfijnd (geraffineerd) eindresultaat overblijft. Wit brood, witte rijst, kristalsuiker, en dergelijke.
Amadea
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Precies. En ze zijn niet zo goed voor je.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het is vooral eenzijdig, maar op zich niet slecht. Net als water. Water heb je nodig, dus je moet water drinken. Maar water is ook eenzijdig. Als je zoveel water zou drinken dat je te weinig andere voedingsstoffen binnenkrijgt, is dat niet goed. Of sinaasappels. Goed en gezond. Maar wel eenzijdig. Eet je zoveel sinaasappels dat je daardoor te weinig andere dingen eet, dan ben je ongezond bezig. Zo ook met geraffineerde suiker. Eenzijdig, maar suiker heb je wel nodig. Alleen niet teveel.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat is waar cryo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water is een slecht voorbeeld, kraan en bronwater zijn niet geraffineerd.
Geraffineerd water is gedestilleerd water en dat is wel slecht. Daarnaast heb je suiker niet nodig,
je hebt koolhydraten nodig en die zitten meer dan genoeg (bijna altijd teveel) in een normaal westers dieet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo: Op de keper beschouwd heb je niet alleen geen suiker nodig maar zelfs geen koolhydraten. Het lichaam is in staat om glucose te maken uit vetten en eiwitten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenese
Niet dat een voeding zonder koolhydraten handig is maar nodig? Niet dus.