hoe kan je in communicatie ervoor zorgen dat je niet de hele tijd met mensen meepraat en toch vermijden dat je constant discussies krijgt?

Ik heb de neiging om sterk met mensen mee te praten. Zo hou ik bv. helemaal niet van negatieve communicatie over hoe slecht de wereld is en dat je voor alles moet vechten wil je iets hebben etc... Toch praat ik volop mee als mensen zo bezig zijn. Meer zelfs : ik begin zelf dergelijke verhalen op te hangen over dingen die ik heb beleefd, alleen maar omdat ik zo de communicatie aan de gang kan houden en weet dat ze dat graag horen. Zelfs bij mijn man heb ik dat. Roddelen bv. doet me heel slecht voelen en toch roddel ik mee.
Het punt is dat ik helemaal anders denk. Ik denk positief, maar als ik dat zeg heb ik altijd discussies. Of dan zegt bv. mijn man "je laat je teveel op je kop zitten, je moet vechten enz....". En dat is heel vermoeiend.
Bij sommige vrienden is het zelfs zo dat ik niet meer weet wat ik er anders tegen zou moeten zeggen. Als het niet over vechten en roddelen en "hoe slecht is de wereld toch" gaat, dan hebben we niets veel om over te praten.
Is er een manier waarmee ik toch meer mezelf kan zijn in communicatie zonder discussies uit te lokken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cognitieve gedragstherapie helpt hier zeker bij. Dit kan je volgen bij 'Centrum Geestelijke Gezondheidszorg'. Er bestaan ook veel goeie boeken waarin je heel wat antwoorden kunt vinden.
Veel succes!

Het beste antwoord

Er vallen mij een aantal dingen op.
Je vind de communicatie aan de gang houden belangrijk. Waarom? Wat is er mis met stilte en ben jìj degene die verantwoordelijk is voor de communicatie.
Je verteld verhalen waar je niet achter staat omdat je ' denkt' dat het van je verwacht wordt. Heb je sowieso niets aan, zo ben je jezelf niet en dat gaat je opbreken. Niet doen.
Er zijn maar weinig dingen om over te praten. Koetjes en kalfjes kunnen altijd,de dagelijkse dingen, nietszeggend misschien als je verteld hoeveel wassen je gedraait hebt, maar wel iets om te zeggen, niet alles hoeft diepgaand te zijn. Maar eigenlijk hetzelfde als bij het eerste punt, het is geen must om constant te praten.

Soms heb je geen zijn in discussie, er zijn mensen met wie ik helemaal niet in discussie wil. Ik houd me dan op de vlakte, laat de ander lekker praten of verander het onderwerp.

Probeer wat meer ontspannen om te gaan met gesprekken, maar blijf wel bij jezelf. Ben je bang dat jouw mening een discussie uitlokt kan je dat zeggen of houd je mening voor je. Begint iemand te roddelen kan je ook zeggen dat je daar geen zijn in hebt, ik doe dit meestal af met, "enig idee wat andren over ons zeggen ;)".......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Bewust zijn op het moment dat je het doet en meteen stoppen.
Dat kán vreemd overkomen op anderen, maar dan kan je het uitleggen: ik heb met mezelf afgesproken dat ik niet meer meepraat en niet meer meeroddel. En dan vertellen hoe jij er wèl over denkt.
En ja, dat kan consequenties hebben, zoals alles: dan is er met sommigen geen gesprek meer te voeren, of mensen vinden dat raar, of er ontstaan hele discussies. Wat is daar trouwens mis mee?
Wil je dat niet, dan trek jij je even terug, of je zegt, dat dit niet het moment voor jou is. Hou het bij jezelf.
Jij hebt het recht op jouw ideeën, net als iedereen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer de humor in te blijven zien,m.b.t de onderwerpen. Vergroot dingen bijvoorbeeld uit,waarbij je de boel relativeert en niet alles zo ernstig of zwart/wit ziet. Nu lukt dat niet omdat je tijdens de gesprekken te veel met jezelf bezig bent, maar wanneer je de druk laat varen,om het gesprek maar vooral aan de gang te houden,dan kun je heel geinige invallen krijgen.Dan laat je dus ook zien wie je bent,zonder dat geforceerde gedoe.Het is voor jezelf even wennen, maar het werkt bevrijdend,dat kan ik je verzekeren.
Oja, en roddelen doe ik niet aan mee.Non-verbaal laat ik ook merken dat het me niet boeit en dan stoppen mensen vanzelf.
Succes met alles!