Waarom mag je een orgaan, na de operatie niet bijhouden?

Ik las net een artikkeltje over een vrouw die na haar harttransplantatie haar eigen hart kon vasthouden. Graag had ze het mee naarhuis genomen maar dit mocht niet. Ze kreeg uiteindelijk wel de assen mee.

Waarom zou je je eigne orgaan niet mee mogen nemen? Het kan slecht worden, maar daat zijn al veel middelen op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met de 'assen'?

Het beste antwoord

Het zou gaan rotten!

In zeldzame gevallen kan het voor een arm of been nog wel eens gebeuren, maar het mag eigenlijk niet.

„Om praktische redenen kan mee naar huis nemen echt niet, omdat lichaamsdelen gefixeerd moeten worden in formaline. Dat is een zeer giftige en kankerverwekkende stof.” De strenge regels voor formaline zijn in een thuisomgeving niet na te leven, zegt hij. „Mijn ervaring is dat patiënten deze uitleg begrijpen en ook accepteren.”

Wat zegt de wet? Een geamputeerd lichaamsdeel is officieel ‘specifiek ziekenhuisafval’ en gaat met oud bloed, verbanden en organen naar speciale verwerkingsbedrijven.

Dus dat zij "" de assen"" van haar eigen oude mee naar huis kreeg, dat lijkt mij al wonderlijk.

http://www.nrcnext.nl/blog/2010/04/12/mag-een-geamputeerd-been-mee-naar-huis/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat een opmerkelijk beste antwoord was op jouw bronvraag gekozen. Dat mag nu niet eens meer als antwoord geplaatst worden, maar alleen als reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dat krijg je als het om een mod gaat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook organen in alcohol (met een hoog percentage) bewaren.
Daar heb je geen formaldehyde voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag dus wel!!! Ziekenhuizen zien geamputeerde ledematen als 'specifiek ziekenhuisafval', zoals ze worden genoemd in een brochure van de nationale Ziekenhuisraad uit 1989 die is gebaseerd op een circulaire van de minister van VROM. Ingevolge deze brochure dient specifiek ziekenhuisafval als parte categorie te worden afgevoerd en in een verbrandingsoven te worden verwerkt. Wilt u een andere beslissing nemen dan moet u allereerst vóór de amputatie dat afpreken met uw behandelend arts / het ziekenhuis of zij mee willen werken. Leg vooraf vast wat het besluit is van uw geamputeerd lichaamsdeel. Overleg of het kan om bijvoorbeeld het lichaamsdeel te begraven in de tuin, mits de hygiëne / veiligheid niet in het geding is. De mogelijkheid om geamputeerde ledematen te begraven in de eigen tuin.Wat vaststaat is dat de Wet op de lijkbezorging in dit soort gevallen niet van toepassing is, aangezien er geen sprake is van een lijk. Je mag dergelijke resten ook in de eigen achtertuin begraven. Men mag er alles mee doen wat men zelf wil. Ook in een potje thuis bewaren. http://www.amputees.nl/index.php/component/customproperties/tag/16?Itemid=

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat dit gedaan wordt om de illegale orgaanhandel tegen te gaan. Dat soort organen zijn bakken met geld waard op de zwarte markt. Verder zou ik er ook geen goede reden voor kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Organen die uitgenomen zijn omdat er een transplantatieorgaan voor in de plaats komt zijn nou niet de organen die je zou kunnen verkopen. Zelfs al worden ze meteen gekoeld bewaard etc (wat natuurlijk niet gedaan wordt). Je kunt echt niet even als je net getransplanteerd bent regelen dat er binnen een half uur jouw (zieke) orgaan eventjes elders getransplanteerd wordt voor het geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ie niet geschikt is voor transplantatie houdt nog niet in dat je het niet zou kunnen verkopen als zijnde geschikt. De illegale markt heeft het niet zo nauw met regels en hygiëne en de kennis daar zal ook niet al te hoog liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij een plausibele verklaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kunnen ze dan toch oplossen door het hart in zuur te doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In zuur? Haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal geen plausibele verklaring Bliets. Zie je het voor je? Na korte tijd zie je al dat het orgaan niet meer getransplanteerd kan worden dus hoe krijg je het de operatiekamer uit, jijzelf ligt nog dagen voor pampus!