hoe kan ik mijn vriendin helpen met het verdriet over haar opa?

De opa van mijn beste vriendin is een paar uur geleden overleden. Ze is nog al een emotioneel meisje en deelt alles met me. Ik vind het moeilijk om te reageren als ze dingen zegt als was hij maar hier ik mis hem nu al ik geloof het nog niet. Ik heb dit zelf een jaar geledennook meegemaakt met mijn eigen opa en weet wel hoe het voelt. Maar zijn er dingen die ik voor haar kan doen en hoe kan ik het beste met haar praten. Zij is 16 en haar opa was niet zo heel oud en is overleden aan kanker hij heeft vandaag eutenasie gepleegd omdat hij zo pijn had ik hoop dat jullie me en haar dus ook een beetje kunnen helpen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Probeer haar gewoon te steunen met haar verdriet en ga mischien even morgen bij haar langs (eerst vragen). Praat erover. Dat is denk ik het beste om te doen. Voor de rest is dit erg moeilijk natuurlijk maar het is nou eenmaal zo (het klinkt heel hard sorry daarvoor) maar je kan het niet terug draaien. Nog gecondoleert voor je vriendin. Vraag anders hoe je haar kan steunen want dit is vaak bij elke persoon anders. Je moet niet bang zijn of dit raar vinden om te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg haar dat jij er voor haar bent. Dat ze altijd mag komen om te praten, huilen, tot rust komen, etc. Niks is raar als het om verdriet gaat! Iedereen gaat anders om met verlies van een dierbare.
Misschien wil je vriendin afleiding, ga samen bijvoorbeeld iets doms doen als afleiding?
Als ze misschien niet thuis wil zijn, komt ze bij jou logeren?
Gewoon ideeën die bij mij opkomen.

Veel succes en zorg er vooral voor dat je er voor haar bent als zij het nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door te luisteren en te praten kun je al heel veel doen en soms zijn er juist weinig woorden nodig. Laat haar er op haar manier mee omgaan, want voor iedereen is zo'n situatie anders. Laat haar weten dat je er voor haar bent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het eens met de rest, aanvulling, laat vooral haar praten, ga niet zeggen het valt wel mee, of ik snap het precies, dat kan n.l. zelf nooit weten hoe een ander zich voelt of er mee omgaat. Het praten is gewoon een afscheid ritueel en helpt haar de gebeurtenissen een plaats te geven. Het is al goed als je er gewoon voor haar bent.