Mijn vrouw(40) heeft tehoren gekregen dat ze een goedaardige tumor in haar borst heeft

Nu had haar moeder in april borst kanker en is gelukkig genezen, nu is mijn vraag of ze dat moet weg laten halen.
Volgens de huisarts is de kans dat het kanker word heeeel klein,maar ze is erg ongerust wat nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ik denk dat het goed is als jullie even bekomen van het nieuws, en het wat laten betijen en inwerken.
vraag daarna nog eens een gesprek aan met je arts, om de voors en tegens uitgebreid te bespreken.
zoals gezegd, is het risico bijzonder klein dat het kwaadaardig gaat worden, en ik neem aan dat je vrouw onder regelmatige controle komt te staan.
anderzijds kan ik me voorstellen, dat je vrouw nu het gevoel heeft met een tijdbom in haar lichaam rond te lopen.
wat ik wel mee wil geven; denk niet te licht over verwijdering.
bij mij is een tumor van 2.2 cm verwijderd, en ik ben van cup c naar cup a gegaan.
door het verschil in cupmaat gaat de bh erg schuiven, dus moet ik aan een deelprothese.
het is niet niks om je vertrouwde lichaam kwijt te raken, en helaas groeit het niet meer aan.
veel sterkte en wijsheid!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een mooi antwoord, rieneke.....de zin over 'je vertrouwde lichaam' zegt zóóó veel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke weer een topantwoord over een moeilijke kwestie.
+1

Andere antwoorden (6)

In principe hoef je een goedaardig tumor niet te laten verwijderen. Ik kan me voorstellen dat ze er erg ongerust over is. Wellicht kun je met de doktoren bespreken wat de gevolgen zijn van het preventief verwijderen van het tumor om zo een betere afweging te kunnen maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He, wat een vervelende situatie voor jou en je vrouw.

Laat ik even het volgende voorop stellen: Medische vragen zou ik zelf niet op een anoniem forum stellen.

Ik zou in deze situatie de afweging maken wat het risico is bij operatie om het weg te laten halen, en wat de eventuele littekens zijn, en dat op laten wegen tegen het risico van omslaan naar kwaadaardig (Wat inderdaad nauwelijks lijkt te gebeuren) en de gevolgen daarvan.

Ik denk dat bij mij de keuze vrij snel zou zijn: Zekerheid is rust en de arts verzoeken het toch weg te laten halen, als de operatie niet levensbedreigend / figuur-veranderend zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder heeft het ook gehad een goedaardige tumor in de borst. Bij haar hebben ze het weggehaald. Een goedaardige kan een kwaadaardige tumor worden. Persoonelijk zou ik me niet lekker meer voelen wanneer ik wist dat ik een tumor in mijn lichaam zou hebben en zou het zekere voor het onzekere nemen. Hoe klein de kans ook is.

Beterschap gewenst met je vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu 48 jaar en heb al vanaf mijn 21e een tumor in de borst; het is de tweede al en ondanks dat er borstkanker in de familie voorkomt kan het geen kwaad; de eerste is weggehaald omdat ik zelf de arts niet vertrouwde maar was achteraf niet nodig geweest... Laat je vrouw haar borsten goed zelf blijven onderzoeken en dat onderzoeken goed onder de knie krijgen; ze moet niet schrikken als de tumor soms groter lijkt te zijn, dat kan door hormonale schommelingen.
Ik krijg elk jaar op doktersadvies een mammografie en dat zou ik haar ook zeker aanraden..
Mail me gerust als je meer vragen hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vrouw, zou ik adviseren een doorverwijzing te vragen.
Hoe is geconstateerd dat het goedaardig is.?
Er kan natuurlijk jaarlijks een onderzoek volgen?
Is het bekend dat haar moede borstkanker had.?
Wil ze zelf een operatie.?
Met dat alles naar een specialist en dan haar "wensen" op tafel leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tumor is de medische term voor een gezwel, dit kan een ontsteking een met vocht gehulde holte, een stukje lokale weefsel groei (zoals een wrat) of kanker zijn. Bij je vrouw is het klaarblijkelijke de lokale weefsel groei, dat is in principe net zo gevaarlijk als een wrat. In theorie kan dit in 10 - 20 jaar ontaarden tot kwaadaardige vormen van kanker, maar die kans is heel klein - je kunt ook spontaan elders kanker krijgen. Gezien haar leeftijd zit ze waarschijnlijk niet meer heel ver van de overgang, en wordt het risico verder beperkt (hormonen stimuleren de groei van borstklieren).
Medisch gezien is laten zitten vaak het verstandigste. Wel in de gaten houden als ter plekke (pijnlijke) ontstekingen, veranderingen in grootte krijgt, of andere verschijnselen krijgt.