Aspirine remt de aanmaak van prostaglandines. Het enzym dat prostaglandines maakt (cyclooxygenase) word namelijk uitgeschakeld. Prostaglandines zijn chemische stoffen die verantwoordelijk zijn voor een groot aantal processen. Ze hebben bijvoorbeeld te maken met het stimuleren van pijnprikkels, verwijding en vernauwing van bloedvaten, je lichaamstemperatuur en nog een heleboel ander dingen.
Als je pijn hebt, maken cellen in het weefsel waar de pijn vandaan komt stofjes (onder invloed van cytokinen en mitogenen), die de zenuwuiteinden prikkelen waardoor een elektrisch signaal ontstaat. Prostaglandines zijn nodig om het signaal door te sturen naar je hersenen, zodat je pijn bewust wordt. Doordat de aspirine de aanmaak van prostaglandines remt, worden ook de pijnprikkels niet meer doorgegeven aan je hersenen en voel je de pijn dus niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat weet aspirine niet. Het blokkeert de vorming van de eiwitten die het 'pijn signaal' aan je zenuwen doorgeven.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylzuur sectie werking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aspirine weet niet waar je pijn hebt, een pijnstiller zorgt ervoor dat pijnprikkels niet of minder doorgegeven worden aan de pijnreceptoren, óf dat de receptoren deze prikkels niet of minder goed opvangen.
Dit heeft dus invloed op het hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het noodzakelijk te weten hoe een geneesmiddel zich in het lichaam 'gedraagt'. De meeste geneesmiddelen worden met een glas water ingenomen en komen via de slokdarm in de maag en vervolgens in de darm terecht. Het geneesmiddel wordt opgelost in de maag en komt via de darmwand terecht in ons bloed. Het bloed transporteert het geneesmiddel doorheen het lichaam. Op die manier bereikt het de plaatsen waar het moet werken. Dat geldt dus ook voor een pijnstiller. Maar het geneesmiddel komt door het bloedtransport ook op plaatsen terecht waar niets aan de hand is. Zo kan men bijwerkingen van een geneesmiddel verklaren. Tevens zou het kunnen dat u iets inneemt tegen de hoofdpijn en dat tegelijkertijd de pijn op een andere plaats verdwijnt.

Het geneesmiddel blijft meestal maar een relatief korte tijd in het lichaam werkzaam omdat het door de lever en de nieren afgebroken wordt. Het afgebroken geneesmiddel verlaat het lichaam met de urine en/of de stoelgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aspirine stilt de pijn in je hele lichaam, dus ook daar waar de pijn(veroorzaker) zit. Want de pijn zit eigenlijk tussen je oren.
14 jaar geleden
Misschien,dat er ooit nog een pijnstiller wordt uitgevonden met nanocensoren,die de plek waar de pijn vandaan komt bereiken kan,maar voorlopigweet een aspirientje nog niet,waar de pijn zetelt.