hoeveel kost een blindedarmontsteking voor de verzekering?

Ik ben vorig jaar aan een blindedarmontsteking geopereerd in Cambodja. ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en het heeft de verzekering 8.405,28 dollar gekost... het leek mij veel, maar ik was dus nieuwsgierig hoeveel dit normaal in Nederland kost. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
4.8K

Het beste antwoord

Als sprake was van dbc 119599010 (Operatief verwijderen van de blinde darm bij een ziekte aan de blinde darm/ buikvlies) dan was in 2014 de 'gemiddelde verkoopprijs' euro 3785.-. Deze operatie is dat jaar bij 3962 patiënten uitgevoerd. Aldus informatie uit de eerste bron.

Stel dat je verder nog geen gebruik zou hebben gemaakt waarop het eigen risico van toepassing is, dan zou je in 2014 hiervan euro 375.- hebben moeten betalen aan de zorgverzekeraar. Dat zouden dan je eigen kosten zijn geweest. (het wettelijke eigen risico).

DBC is een diagnosebehandelingcombinatie.

"Een diagnose behandeling combinatie-zorgproduct (ook wel DBC genoemd) is het totale traject van de diagnose die de zorgverlener stelt tot en met de (eventuele) behandeling die hieruit volgt. Aan elk DBC-zorgproduct is een landelijke DBC-zorgproductcode gekoppeld.

In die code zit de hele behandeling voor een bepaalde aandoening. Vanaf het eerste bezoek aan de specialist, het onderzoek, de behandeling tot en met de laatste controle. Aan elke DBC-zorgproductcode hangt een prijskaartje. Via de DBC-zorgproducten worden het ziekenhuis en de medisch specialisten betaald."

De DBC waarin het verwijderen van de blindedarm zit, valt onder het zog. B-segment.

"Voor de meeste DBC-zorgproducten maken ziekenhuizen prijsafspraken met de zorgverzekeraars. Deze DBC's worden vrije segment DBC's of B-segment DBC's genoemd. Dit is ingevoerd om de vergelijkbaarheid en concurrentie tussen ziekenhuizen te stimuleren. De tarieven komen tot stand via afspraken tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieder. Voor de honorariumbedragen van de zorgproducten in het B-segment stelt de Nederlandse Zorgautoriteit NZa maximumtarieven vast.

Voor de overige DBC's geldt dat landelijk een maximum prijs is vastgesteld.
Dit zijn de A-segment DBC's."

Toegevoegd na 4 minuten:
Stel dat je verder nog geen gebruik zou hebben gemaakt waarop het eigen risico van toepassing is, dan zou je in 2014 hiervan euro 375.- hebben moeten betalen aan de zorgverzekeraar. ->

mz

Stel dat je verder nog geen gebruik zou hebben gemaakt van een medische behandeling waarop het eigen risico van toepassing is, dan zou je in 2014 voor het verwijderen van de blindedarm euro 375.- hebben moeten betalen aan de zorgverzekeraar.