Mijn moeder is in maart overleden. Wordt het drempelbedrag voor spec.zorgkosten voor een vol jaar gehanteerd ?

Toegevoegd na 3 uur:
De belastingtelefoon reeds gebeld en diegene aan de lijn kon geen antwoord vinden. Ik zou het beste de vraag schriftelijk kunnen stellen aan de belastingdienst. Misschien een sneller antwoord via "Goeie Vraag"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Geachte gast,
In de eerste plaats mijn deelneming bij het overlijden van uw moeder.
Op uw vraag over de drempel van de specifieke zorgkosten het volgende.
Het mag vreemd klinken, maar of de drempel voor een vol jaar gehanteerd wordt lijkt me niet echt relevant. Vermoedelijk heeft zij voor haar overlijden een eigen inkomen gehad. Dan is de minimumdrempel € 125 als haar totale inkomen over 2012 niet boven de € 7.457 uit is gekomen, maar dat inkomen loopt dan ook maar over 3 maanden. Indien zij geen eigen inkomen had, dan zal er sprake zijn geweest van een zogenaamd fiscaal partnerschap. In dat geval zijn haar zorgkosten aan de partner toe te rekenen en tellen ze over het hele jaar mee. Mocht deze dat niet willen, dan bedraagt de drempel € 125.
Mocht u -of een van de andere erfgenamen- nog geen F-biljet hebben gekregen, vraag dit dan aan via de belastingtelefoon. Dit biljet zou er moeten komen omdat de gemeente haar overlijden in de Gemeentelijke BasisAdministratie (GBA) opneemt en de belastingdienst put daar uit.
Succes bij het invullen van het aangiftebiljet. (Denk aan mogelijke hulp van vakbonden, ouderenbonden of wijkcentra)