Het valt m.i. niet objectief vast te stellen of iemand goed voor zichzelf zorgt of niet. De een zal vinden, dat iemand die iedere dag 5 pilsjes drinkt en te weinig rauwkost eet, niet goed voor zichzelf zorgt. Een ander ziet daar geen probleem in. Ik denk dat bijna iedereen wel een enkel puntje heeft, waar je van kan zeggen, dat hij/zij niet goed voor zichzelf zorgt.

Maar er zijn natuurlijk wel algemeen aanvaarde punten waar je op kunt letten, als je wilt weten of iemand goed voor zichzelf zorgt of niet. Iedereen zal vinden, dat iemand die iedere dag naar de patatzaak gaat voor zijn maaltijd, vaak dronken is, niet fris ruikt, vuilniszakken in zijn woonkamer heeft staan, zijn post niet open maakt, of iedere dag versleten kleding aan heeft, niet goed voor zichzelf zorgt.

Bovenstaande punten zouden onderdeel kunnen zijn van zo'n meting of test.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt het ruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten bestaat zo`n test niet, en misschien is dat maar goed ook.

Als voorbeeld:

Man 1: wast zijn haar elke dag met de duurste shampoo, en gebruikt aftershave van minstens 50 euro per flesje.

Man 2: wast zich 1 keer per week met grootmoeders zeep, en wast zich de rest van de week alleen met water.

Vertel mij maar welke man beter voor zichzelf zorgt.
Man 1, die elke dag chemische troep op zijn huid smeert?
Of Man 2, die daar het geld niet voor heeft, maar zich ook elke dag wast, en wel met schoon water.

Man 1, die zes weken lang in het zelfde kostuum rondloopt?

Man 2: die elke week zijn spijkerbroek en overhemd wast?

Kortom, het is maar net hoe je er over denkt. Jij kan weten hoe jouw partner zichzelf verzorgt, en dat goed vinden, maar jouw buurvrouw, kan het wel een smeerlap vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet je niet! Maar je kunt wel zeggen als iemand zich dagen niet verzorgt heeft, en gaat ruiken en ook van zijn huis een zooi maakt, ervan uit kunt gaan dat er iets niet pluis is en vraagtekens kunt plaatsen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bestaan daar geen tests voor. Maar je kan het wel merken qua geur,huis bijv als de huid heel dof is, en tanden bijvoorbeeld je kunt zien of iemand ze goed poetst, en je kunt kijken naar de oren of er geen lading oorsmeer inzit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen tests, maar als iemand zich bijvoorbeeld niet wast, merk je dat snel genoeg.

De pest is: als iemand zich verwaarloost, kun je soms erg weinig. Mijn ex-buurman is een klassieke zorgmijder, zwakke fysieke gesteldheid, slecht eten en veel drinken, en we zagen hem achteruit gaan, we zagen zijn benen opengaan, een vriend heeft met de auto klaargestaan om 'm naar de dok te brengen maar hij weigerde.
Uiteindelijk ging het zo slecht dat hij niet meer kon lopen, wij als mantelzorgers niets meer konden doen, en de huisarts alleen nog maar de ambulance kon bellen.
Inmiddels is 1 been afgezet en de conditie van het andere been is slecht :-(

Dus ja, we wisten dat ie niet goed voor zichzelf zorgde en we konden niets doen - zolang het niet echt slecht ging, was een ziekenhuisopname niet aan de orde, en toen het eenmaal zover was, was het te laat om nog echt iets te kunnen doen :-((

Als je je zorgen maakt over iemand, dus als dit geen hypothetische vraag is, dan is het enige dat je kunt doen aandringen op een huisartsbezoek thuis, die kan bijvoorbeeld thuiszorg inschakelen of iets dergelijks.