Als ik te veel praat, krijg ik een rare stem. Hoe komt dat?

Als ik lang met iemand zit te praten, verandert mijn stem.
Ik ben ook sportinstructeur. Als ik te veel en hard praat/uitleg, verandert mijn stem ook. Mijn stemtoon wordt hoger en zachter en ik kan niet meer met een lage stem praten (terwijl een lage harde stem juist handig is). Ik vind het heel vervelend. Ik drink dan wat water maar dat helpt niet.
Komt het doordat mijn stembanden warm zijn? (bijvoorbeeld als je wakker wordt, heb je een lage stem omdat je stembanden koud zijn).
Maar wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De stem kan variëren in hoogte en luidheid door de spanning in het stemorgaan, de gebruikte kracht en de manier waarop je ademt.

Enkele adviezen voor een goed gebruik van de stem zijn:
- niet overbodig kuchen en/of schrapen
- niet schreeuwen of geforceerd spreken en/of zingen
- niet fluisteren
- vermijd een harde schraap-'g'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien gebruik je je stem verkeerd hierdoor kan overbelasting ontstaan, even een huisarts informeren of een logopedist raadplegen.
Succes!
11 jaar geleden
Er zijn veel dingen denkbaar, van verkeerd stemgebruik tot een infectie, knobbels op de stembanden, etc. Ik heb hier een goede website met wat mogelijke oorzaken. Echter is het bij klachten die langdurig aanwezig zijn heel belangrijk om de huisarts te bezoeken. Misschien is een verwijzing naar een KNO arts nodig, de huisarts kan dit het beste inschatten.

Meer informatie:

http://ukk6z2tx.Lvvk.com/

Er is ook een pdf file beschikbaar van de Universiteit Brussel met oefeningen voor de stem(banden):

http://o47z4p8g.YesShare.com/

Succes!