Ik hoest heel erg bij het uit ademen , en dan komt er geel slijm uit ! wat kan dit zijn?

Verder heb ik een verstopte neus en hoest ik nu al circa 7 dagen waarvan 4 met slijm!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Geel sputum (slijm) duidt meestal op een bacteriële infectie. Gecombineerd met je 'uitademingshoest' (schiet je vanzelf in een soort hoestkramp als je uitademt?) zou het kunnen dat je acute bronchitis hebt. Gebeurt soms tijdens/na een verkoudheid.
Je kunt afwachten, als je verder gezond bent en normaal geen luchtwegklachten hebt (bijvoorbeeld astma), moet het binnen 2 weken over zijn. Doe een beetje rustig aan, drink voldoende, rook niet!
Ben je erg ongerust of heb je een paar dagen achtereen koorts, dan kun je naar de huisarts gaan. Het kan zijn dat die een antibioticakuur voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gisteren kwam ik bij de huisarts aan en toen zei ze me dat het komt door me verkoudheid en astma !
Ze gaf me 2 puffertjes , flixotide en ventolin! Nou vannacht kon ik dus niet slapen! door dat hoesten als een zeehond tot je gewoon bijna wilt overgeven!
Maar er kwam telkens geel slijm uit!
en dat heb ik mooi in een doekje naar haar vandaag mee genomen op de praktijk omdat ik vond dat ze toch nog maar een keer moest gaan kijken ! en ja ze zegt eigenlijk bijna hetzelfde als wat u zegt ' Bronchitis !
Ik heb doxycycline gekregen waarvan ik vandaag er al 2 moest inslikken en de kuur moest afmaken. Jah ik voel niet meteen een verschil en ik hoest nog wel alleen zijn de hoestaanvallen wel steeds korter!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, logisch, die hoestkramp is typisch astmatisch. Puffers helpen, de een voor de korte termijn, de ander op de langere termijn, dus gebruik ze volgens voorschrift.
Doxy is dan het standaardantibioticum, binnen een paar dagen knap je een heel stuk op. Maak de kuur wel af, ook al ben je weer helemaal oké.
Het wordt beter, geloof me, die vieze rochels worden minder, ademen wordt makkelijker, en de hoest kan soms nog even blijven maar verdwijnt op den duur ook. Tip voor de nacht: wat heel erg kan helpen, is zorgen dat je half rechtop slaapt. Stapel wat kussens, zorg dat je wel goed gesteund wordt maar dat je niet plat ligt. Dan zijn de longen iets meer opengevouwen, adem je makkelijker, raakt de boel minder geprikkeld, enzovoorts. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord duidelijk en informatief !
alhoewel ik die hoest nog steeds heb , denken ze dus nu dat het een kinkhoest is , ik hoest hoest hoest en geef over ! bleh!

Andere antwoorden (2)

Een flinke verkoudheid!,daar het al zo lang duurt en met die slijmen dringt een bezoekje aan je arts zich op.
fremar
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je heel vatbaar bent voor stoffige ruimtes.
Hou je je slaap kamer goed bij met schoon maken? zo dat daar zo min mogelijk stof rond dwarrelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft niets met dat slijm te maken. Dat duidt op een infectie.