Hoe durf ik lenzen in te doen!?

Ik moet dus een bril of lenzen dragen, maar een bril zie ik niet zo zitten... Nu durf ik me ogen al amper aan te raken laat staan lenzen in te doengeen lenzen in te doen, hoe kan ik dit makkelijk doen? Oefeningen? Manieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Koop je lenzen bij een goede opticien. Die zal jou de eerste keer "les geven" in het indoen van de lenzen. Zo leer je hoe het moet, en wat je moet doen als het een keer niet lukt.

Bij mij zette de opticien de eerste keer de lenzen voor mij op mijn ogen. Dat was vreemd en een beetje onaangenaam, maar hij had genoeg ervaring om precies te weten hoe hij mijn ogen moest vasthouden om de lenzen er goed op te zetten.

Daarna deed hij het voor en leerde hij mij hoe ik het zelf moest doen.

Hij vertelde ook hoe ik er in het begin voor moest zorgen dat het niet zo erg zou zijn als ik eens iets fout zou doen. Uit angst en gevoeligheid had ik namelijk de neiging mijn ogen samen te knijpen en snel te gaan knipperen. Ja, en als je dat doet, dan knipper je als het ware de lens weg nog voordat hij op je oog zit. In mijn geval knipperde ik de lens van mijn vingertop, waardoor de lens op de tafel viel.

Als je weet dat je een schone, zachte tafel moet hebben, en als je weet hoe je je lens op de juiste manier weer kunt oppakken om een nieuwe inzetpoging te doen, is zoiets helemaal niet erg. Sterker nog, de kans dat het lukt wordt groter omdat je minder zenuwachtig bent, want je weet dat het weliswaar eens kan mislukken, maar dat dat helemaal niet erg is en dat je het daarna gewoon nogmaals kunt proberen.

Ik moest al snel terug voor controle. Bij die controle kreeg ik een "opfriscursus". De opticien wilde zien hoe ik de lenzen uitdeed en hoe ik ze inzette. Hij gaf mij nog wat tips, waarna het beter ging.

De rest is een kwestie van wennen. Hoe vaker je het doet, hoe vanzelfsprekender het gaat.

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat had ik ook.
de eerste keer dat ik zachte lenzen in moest doen, bij de opticien in de winkel, durfde ik mijn neus nog niet aan te raken, bij wijze van spreken!
om een lang verhaal kort te maken: de opticien heeft mij net zo lang geholpen, voor gedaan en eindeloos de spiegel die op tafel lag schoongemaakt omdat ik de lens weer liet vallen van mijn vingertop, kortom eindeloos geholpen tot dat ik het zelf kon en niet één keer maar inzetten, 5 minuten wachten eruit halen, 5 minuten wachten en weer inzetten... daarna mocht ik naar huis en de volgende dag mocht ik terug komen om het te laten zien dat ik het echt zelf kon en durfde.
heb vertrouwen dan zal ´t vast lukken, je kán ´t.

Toegevoegd na 5 minuten:
uit de bron:

INZETTEN:
Het inzetten van harde (vormstabiele) lenzen is over het algemeen iets gemakkelijker dan van zachte lenzen omdat harde lenzen kleiner zijn en beter hun vorm vasthouden.

Zachte lenzen kunnen binnenstebuiten gaan zitten. Als een lens in die toestand op het oog geplaatst wordt, kan dat irritatie geven. Om die reden is het verstandig om altijd eerst te controleren of een zachte lens niet binnenstebuiten zit voordat u de lens gaat inzetten:
Zet de lens op het topje van uw vinger en kijk wat de vorm is. Let vooral op de randen. Heeft de lens de vorm van een mooi bakje, dan zit hij goed. Staan de uiteinden echter wat naar buiten (als bij een kommetje) dan zit de lens binnenstebuiten.
Een andere methode is om de lens op top van de vinger te plaatsen en dan voorzichtig de randen naar elkaar toe te duwen. Komen de puntjes van de lensrand gemakkelijk tegen elkaar aan, dan zit de lens goed. Krullen de randen echter om de vingers, dan zit hij binnenstebuiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij lukt het helaaas niet,al vele malen geprobeerd,maar ik krijg ze niet in omdat ik automatisch mijn ogen dicht knijp zodra de lens dichterbij komt.
Was het maar waar dat het mij lukte,dan had ik ze allang gehad.:-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan had je geen goede opticien, wat jammer ! ik kreeg mijn ogen ook niet open, mocht blijven proberen tot 't wel goed ging! en 't lukte.
heb jij al aan de laser - optie gedacht ? i.p. v. bril en lenzen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja daar heb ik aangedacht,maar dit kost nogal wat en daarbij kan ik helemaal niets aan mijn ogen velen,zelfs controle bij de oogarts is een probleem zodra hij met een blauw lampje heel dicht bij mijn ogen komt. Dit is nog nooit gelukt,ik weet ook niet wat en hoe het komt dat ik er niet tegen kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moeilijk!
Droog oefenen : met je vinger naar je oog toe gaan. In het begin ga je je ogen stijf dicht doen, naar die reflex verdwijnt na en tijdje wel. Sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hetzelfde gehad. Als toevoeging op bovenstaande antwoorden heb ik de tip om te oefenen met lenzenvloeistof. Mijn opticien adviseerde me dat destijds en het heeft mij geholpen. Dat betekent dus een druppel op je wijsvinger doen en in je oog druppelen. Daarna is het een kwestie van doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf nachtlenzen en die doe je dus 's nachts in en 's ochtends weer uit en dan hoef je ze overdag niet in te doen. Wel handig, maar het is alleen voor de mensen die een sterkte hebben van -1 tot -4. Toen ik koos voor die lenzen moest ik eerst in de opticien oefenen. Ik vond het doodeng en durfde het zelf ook niet in te doen, dus deed die man het voor mij. Die dag erna moest ik weer gaan oefenen en toen lukte het met een lens. Het oefenen ging net zolang door totdat ik ze mee naar huis mocht nemen en daar ze echt zelf gebruiken. Nu lukt het makkelijk en ben ik blij dat ik nachtlenzen heb.
Het is voor iedereen eng om in het begin lenzen in te zetten, bij nacht, harde of zachte lenzen of wat dan ook. Het is dus niet raar dat jij het ook eng vindt.