Klopt het dat je ziek wordt van in de regen lopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.3K

Het beste antwoord

Nee, een verkoudheid is steeds het gevolg van het opdoen van een virus.

Een veelverbreid misverstand is dat een verkoudheid het gevolg kan zijn door in de kou rond te lopen. Het is natuurlijk geen pretje om kou te lijden, maar voor een verkoudheid hoeft u absoluut geen schrik te hebben. Opgelet, u kan door blootstelling aan wind, regen enzovoort wel andere aandoeningen oplopen. Van een verkoudheid is echter geen sprake, hiervoor moet u een virus zijn tegengekomen.

Het virus dat een verkoudheid kan veroorzaken, wordt verspreid door microscopische druppeltjes die worden verspreid door een hoest- of niestbui door iemand die effectief aan een verkoudheid leidt. Daarom is het belangrijk dat die verkouden iemand in zijn arm of in een zakdoek niest, zodat de verspreiding van het virus dat aanleiding geeft tot een verkoudheid wordt afgeremd.

Onrechtstreeks kan kou toch een verband hebben met een verkoudheid. Koude lucht kan een bestaande aandoening verergeren. We denken daarbij bijvoorbeeld aan astma en aan andere aandoeningen van de luchtwegen. Hierdoor wordt het afweersysteem verzwakt, waardoor het kwetsbaarder is voor het verkoudheid-virus. Toch kan een verkoudheid wel degelijk alleen opgedaan worden door effectief in contact te komen met het virus. Wanneer iemand een verkoudheid krijgt na kou te hebben geleden, is dat een samenloop van omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat is onzin.
Je word ziek van een virus of bacterie, niet van water.

Maar door de regen word je nat en krijg je het koud. Door de kou werkt je immuunsysteem minder. Als er dan net een virusje langs komt vliegen, heb je meer kans day je ziek word.
Dus er zit wel een soort van waarheid in, maar het is niet door de regen zelf dat je ziek word.

Toegevoegd na 43 seconden:
Net zoals in de winter buitenlopen zonder jas.
De kou zorgt dat je immuunsysteem minder werkt, en daardoor ben je vatbaarder voor dingen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzinminnen! Je wordt langzamerhand populair, dunkt me! :-) +1 van mij.
Ritsuka
11 jaar geleden
Minnen nog niet gezien, inderdaad beetje vreemd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is te beperkend. Regen en kou zijn op zich nauwelijks van invloed op je immuumsysteem .
Iedereen die gaat schaatsen.
Iedereen die iedere dag in de regen fiets.
De iceman.
Jongens in militaire opleidingen
etc. etc. Die leiden allemaal vaak heel veel kou, worden heel veel nat
en worden vaak helemaal niet ziek.
Nee je wordt niet ziek van regen. De reden dat je in d e herfst of winter eerder ziek wordt is juist omdat je meer binnen bent. In een verwarmde kamer waar meerdere mensen zitten en waar ook nogal wat vocht is gedijen de bacterien beter, en pik je ze makkelijker op. Daardoor kun je ziek worden.
Niet omdat je dagelijks naar school of werk fietst in de regen, wel omdat je op school of werk dicht op elkaar zit en makkelijker "aangestoken"wordt
anneliez
11 jaar geleden
Nee natuurlijk niet.
Je bent 52 jaar.
Hoeveel keer in je leven heb je al niet in de regen gelopen?
En ben je daarvan dan iedere keer ziek geweest?
Nou, dat lijkt me duidelijk.

Het klopt dus niet.
Overigens ook niet van in de regen fietsen of iets anders doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
52 jaar en als expertises biologie en natuur. Ja ja, geleufde gij dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha ha, nee Amadea die expertise had ik nog niet eens gezien,
maar die leeftijd vond ik al eigenaardig genoeg in
dit verband.
Van regen op zich word je niet ziek. Je kunt er wel veel makkelijker van afkoelen dan onder droge omstandigheden en er zelfs onderkoeld van raken, zeker in Nederland waar het een groot deel van het jaar relatief koel is. Dat kan de vatbaarheid voor ziektes wel vergroten.

De kans op ziektes in natte en koude jaargetijden is wel aanzienlijk groter maar dat komt vooral omdat we elkaar dan veel makkelijker besmetten omdat we de neiging hebben om bij elkaar binnen te gaan zitten op het werk, school, thuis en in het openbaar vervoer, liefst met gesloten ramen en deuren.