hoelang duurt het voordat ik weer gezond ben?

Hallo ik ben 16 jaar (jongen). een half jaar geleden kreeg ik een knieblessure heb sindsdien niet meer gesport.
nou ben ik drie aanden geleden elk weekend 1 pakje sigaretten gaan roken ik heb altijd veel uitgedeeld en dan bedoel ik echt veel. nou heb ik astma dus ben ik er mee gestopt 1 week geleden voordat het echt een erge verslaving zou worden. ik heb er geen behoefte meer aan en ik sport nu ook 2x per weer bij sportschool fitness,hardlopen etc.
ook ben ik nu weer begonnen met gezond eten en ik drink superveel water. wanneer ben ik weer gezond en zijn m'n longen weer een beetje schoon na 3 maanden roken?

Toegevoegd na 16 uur:
Bedankt voor alle antwoorden! ben er erg blij mee

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Dat kan je niet beantwoorden, dat ligt aan jouw lichaam, maar als je deze dingen vol blijft houden, zal het niet lang duren voordat je weer gezond bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meteen na het stoppen
• Twintig minuten na het stoppen wordt je hartslag weer normaal.
• Twintig minuten na het stoppen wordt je bloeddruk weer normaal.
• Je handen en voeten worden weer wat warmer.

Op de eerste stopdag
• Acht uur na het stoppen is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in je bloed is dan weer normaal.

Na 1 dag stoppen
• Alle koolmonoxide is uit je lichaam. Het zuurstofgehalte van je bloed verbetert. Je kunt je makkelijker inspannen dan eerst.
• Je longen beginnen aan de grote schoonmaak. Ze ruimen het slijm en andere resten van het roken op.
• De kans op een hartaanval daalt.

Na 2 dagen stoppen
• Er is geen nicotine meer in je lichaam.
• Je kunt beter proeven en ruiken.

Na 3 dagen stoppen
• Ademhalen gaat makkelijker.
• Je hebt meer energie.

Na 2 weken stoppen
• Tussen de 2 en 12 weken verbetert de bloeddoorstroming in je lichaam.
• Je gebit wordt weer gezonder.

Na 3 maanden stoppen
• Tussen de 3 en 9 maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid.

Aangezien je naar verhouding kort en weinig hebt gerookt zullen je longen en de rest van je lichaam inmiddels wel helemaal schoon zijn.

Groot compliment hoe je hiermee om bent gegaan en nog doet!!

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry,ik schreef helemaal schoon maar dat weet ik uiteraard niet zeker,ik bedoelde eigen "snel"weer helemaal schoon!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo!

Allereerst goed bezig met je verstandige keuze, en het ook zelf inzien dat dit geen goede weg voor jezelf was.
En dat op deze jonge leeftijd! Mijn respect heb je in iedergeval al verdiend!

Wat betreft je gezondheid vraag,

Als je knieblessure hebt gehad, al vertel je niet precies wat er geblesseerd was.
Kan het inderdaad geen kwaad even je huisarts een volledig screening te laten doen, om te kijken of je knie volledig of deels hersteld is en daarbij het weer veilig is je sport programma te volgen zoals je zelf graag wenst.

Even aan jouw huisarts vragen wat hij jou adviseert qua voeding is altijd een gewenste toevoeging uiteraard.
Als je probeert voldoende vitamines en visolie (omega 3-6-9) binnen krijgt bevorderd dit uitzonderlijk snel jouw lichamelijk herstel en reiniging van afvalstoffen in het lichaam, en dus ook je gewrichten worden sneller hersteld.

100% zekerheid kan ik niet geven en niemand eigenlijk hier denk ik.
Daarom voor de 100% zekerheid, even een afspraak maken bij de huisarts, die kan een volledige en complete en eerlijke beeld geven waar jij nu heel veel mee kan.

Succes!

Gr Gaelwyn