Waar ligt de slagader in de pols precies?

Zit dit bijv. direct onder de pezen? En waarom snijden mensen die zelfmoord willen plegen aan de binnenkant van de pols? Dat is toch juist onhandig door pezen etc.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
75.3K

Antwoorden (2)

Di zit vlak onder je huid ; je kunt hem zelfs zien als je goed kijkt (en geen al te donkere huid hebt). En als je je vinger er op legt, kun je hem voelen kloppen. Het enige waar je dus doorheen hoeft als je je polsen door wilt snijden (wat ik overigens afraadt) is je huid ; een heel eenvoudige handeling, als je de ballen er voor hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens lopen je slagaderen bij al je gewrichten vlak onder de (zachte, naar binnen buigende) huid. Ook bij je elleboog, lies, knieholte en je hals bijvoorbeeld. (Zouden ze dieper liggen, dan zou je het risico open ze te beknellen in het betreffende gewricht)

Al deze plaatsen zijn dan ook prima geschikt om de pols te voelen, bloed af te nemen of infusen te plaatsen zonder risico op schade aan omliggende weefsels als enuwen, pezen en bot. .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De polsslag kan ter hoogte van de pols gevoeld worden ter hoogte van arteria radialis. De arteria radialis ligt het meest oppervlakkig -en is bijgevolg het best voelbaar- aan de binnenzijde van de pols aan duimzijde. Daar waar de arteria radialis over het os radiale loopt (onderarmbot aan duimzijde) kan de puls in het bloedvat met de vingers gevoeld worden.
Palperen (voelen) moet correct gebeuren om een puls te kunnen voelen. Men gebruikt steeds wijs- en middelvinger om te voelen, eventueel met ringvinger erbij. Er wordt nooit naar een puls gevoeld met de duim om te vermijden dat de eigen puls gevoeld wordt.
De pols doorsnijden is behalve bloederig ook een heel onbetrouwbare methode van zelfdoding. Het snijden op zich is vrij moeilijk de menselijke huid is taaier dan de meeste mensen denken en om de juiste ader te kunnen raken heeft u een gedegen praktische kennis van anatomie of erg veel geluk nodig. De kans dat u een blijvende invaliditeit door beschadigde zenuwen overhoud is vele malen groter dan de kans dat u daadwerkelijk zal sterven aan het doorsnijden van de polsen. Ik neem aan dat het doorsnijden van de pols zeer zal doen, vergelijkbare verwondingen die ik eens aan mijn arm heb opgelopen deden in ieder geval knap zeer. Als het de bedoeling is om een slagader te raken dan geeft het over de lengte en dwars als ook schuin snijden allemaal even weinig kans van slagen. Specialisten stellen dat doodbloeden over het algemeen een zeer langzame manier van sterven is.
fremar