Helpt mediteren tegen angst en stressklachten?

Ik ben overgehaald om aan yoga te doen omdat het je wat beter in balans zou brengen maar als ik eerlijk ben kan ik de laatste tien minuten van meditatie mijn gedachten niet loslaten, ik denk zelfs meer. Weet iemand of meditatie helpt , heb je het zelf wel meegemaakt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De laatste 10 minuten... je mag al blij zijn in het begin als je een minuut je gedachten kunt loslaten. maar yoga is zeker niet verkeerd, gun het alleen de tijd, en de gedachtes die komen, die komen gewoon, op den duur leer je dat die gedachtes er wel zijn, maar dat je er niet mee hoeft te doen (net zoals een collectant of verkoper aan de deur. Je geeft de collectant en muntje en hij verdwijnt, en de verkoper zeg je zeer beslist dat je niets nodig hebt, en je sluit de deur. Zo is het met gedachten ook: je merkt ze op, en je "zegt"ze dat je er later wel op terugkomt, nu even niet. Maar klinkt simpeler dan het is, niet te snel opgeven. succes

Een luister meditatie kan hier naar mijn mening het beste helpen. Een opname of mp3 audio bestand waar er iemand allerlei droom scenario's schetst. Een dagje in een wellness center helpt ook overigens

Als je mediteren wat langer doet, veel oefent, dan helpt dat veel mensen. Gedachten loslaten is niet zo maar effe te doen.... ligt er ook maar aan wat je daaronder verstaat. Gedachten zijn er en als je denkt dat je die moet "wegdoen" of zo, dan zal je dat niet lukken. Je kunt wel leren, om er bewust anders mee om te gaan. Gedachten toelaten bijvoorbeeld, maar er niet in meegaan. Van een afstandje ernaar kijken, zoals bijvoorbeeld als een zeer geïnteresseerde en meelevende vriend, maar niet erin meegaan, erop doorgaan. Gedachten leren zien als wolken: ze komen binnendrijven en drijven weer weg. Gedachten zijn niet de waarheid. Angst en stress zijn gevoelens en beide een gevolg: veroorzaakt door je gedachten. Misschien heb je ook iets aan de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde. Het is een methode, die wordt toegepast in Cognitieve therapie. Wat info: http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf

Vanuit de Boeddhistische psychologie is het allereerst belangrijk om geen weerstand te hebben tegen angst als deze er is. Als er weerstand is dan maak je het alleen maar erger. Dus accepteer het als het er is (dat wil niet zeggen dat je niet kunt werken naar een situatie waarbij de angsten minder worden). Vervolgens kun je het concept angst verder opbreken. Zie welke overtuigingen er zijn, merk op wat het met je lichaam doet (je hart gaat sneller kloppen, je voelt spanning, etc.). Vervolgens breek je het nog verder op en ben je puur met datgene wat er is. Zonder oordeel, zonder woorden. Dan ben je al helemaal uit je gedachten en 'voed' je de angst niet meer. Het is goed mogelijk dat de angst dan minder sterk wordt. Door het beoefenen van inzicht-meditatie (Vipassana) krijg je meer inzicht in concepten als angst, boosheid, weerstand, etc. Je leert de dingen te zien zoals ze echt zijn. Je leert ze te doorzien. Hierdoor is het mogelijk dat angsten minder worden, minder sterk worden of zelfs verdwijnen. In deze geleide meditatie voor angst leer je bovenstaande proces te doorlopen: https://blogbewust.nl/geleide-meditatie-bij-angst-gevoelens/

Bronnen:
https://blogbewust.nl/geleide-meditatie-bi...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100