Waarom moet je bij een endoscopie altijd op je linkerzij liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor scopie en waar in je lichaam? Er bestaan er nogal wat.
paulus811
11 jaar geleden
Keesvi, een endoscopie oftewel darmonderzoek is er maar in één soort, via een cameraatje in de anus. Wel kan het aandachtsgebied anders zijn want ook voor onstekingen aan de blinde darm doet men een endoscopie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bete Paulus, ik vraag het niet voor niks, hoor. Endoscopie is een zeer algemene term en betekent niets meer of minder dan in het lichaam kijken met een (meestal) buisvormig kijkapparaatje. Dat kan in de darmen zijn maar ook in de maag, de urineblaas, de buikholte, de baarmoeder of de gewrichten, om er enkele te noemen. Specifieke endoscopieën zijn rectoscopie, colonoscopie, gastroscopie, cystoscopie, arthroscopie, proctoscopie etc. Ik vermoed ook wel dat de vraag een onderzoek van de dikke darm behelst maar een rectoscopie wordt bij een patiënt in buikligging gedaan, althans dat was zo in 'mijn' tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad paulus, jij zit echt fout.

Het beste antwoord

Het is voor degene die het onderzoek uitvoeren handiger als iedereen op dezelfde manier ligt, ook ivm het aflezen van apparatuur.
Verder is het zo dat bij een darm onderzoek deze houding logischer is, omdat de darm niet recht achter de anus zit, maar een beetje schuin naar boven, als je op je linker zij ligt, dat werkt ook makkelijker met iets inbrengen, dit gaat met een soort 'scheppende' beweging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is helemaal afhankelijk welke soort van endoscopie je moet ondergaan. Bij lang niet alle vormen van endoscopie moet je op je linkerzij liggen. Het kan afhankelijk zijn van degene die de endoscopie uitvoert, of hij links- of rechtshandigs is en hoe hij/zij voor of naast de patient staat en de opstelling van de monitoren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Endoscopie
jc54
11 jaar geleden
Ik ben van mening,en dat is maar een mening,dat er door op de rechter zij te liggen méér ingewanden op de te onderzoeken darm drukt,bijgevolg lig je dus het best op je linker zij,want dan zijn er minder organen en dus ook minder gewicht dat tijdens het onderzoek op de darm drukt en zo het onderzoek zouden kunnen belemmeren,omdat zo de endoscoop beter door de darm kan zonder dat er iets op de darm drukt.