Bestaat er een soort therapie om een goede lichaamshouding aan te leren?

Omdat ik vaak achter de computer zit heb ik al jaren een houding dat m'n nek automatisch een stukje naar voren gaat. Daarnaast hang ik altijd een beetje naar voren ipv dat ik een rechte rug heb. Is er een soort therapie/masseur of wat dan ook die me kan leren om me een goede houding aan te leren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor sport doe je?
En als je geen sport doet: ga sporten.
Kweek sterke spieren.

Het beste antwoord

Ja, elke willekeurige fysiotherapeut. Zolang je echter geen klachten hebt, zal dat in de regel niet vergoed worden. En de oefeningen die ze je geven, zul je regematig moeten blijven doen voor een blijvend effect .

Als je zo met je nek naar voren zit achter de computer, is het wellicht echter sowieso een goed idee om eens te laten kijken naar de kromming van je rug ; met een (lichte) kyfose zitten mensen wel vaker in een houding waarin je bijna een kop koffie in de nek kunt zetten. Levert niet direct klachten op, maar op de lange duur natuurlijk wel.

Kijk ook naar de hoogte van je stoel, de steun voor je voeten, de afstand tot je scherm, en zijn je ogen nog in orde ? Alemaal kleine dingetjes die invloed kunnen hebben op je houding.

Een masseur is natuurlijk leuk, maar wel symptoombestrijding als klachten door spierspanning door die rare houding al ontstaan zijn, en neemt de oorzaak niet weg.

Net als op je werk moet je ook in je vrije tijd zorgen voor een goede houding tijdens computergebruik en eventueel daarbij de juiste spullen (meubilair). Niet alleen om RSI te voorkomen, maar zeker ook nek- en rugklachten. Kwestie van goed op je houding letten, tijdig en vaak genoeg stoppen om wat anders te doen (bewegen vooral) en onderliggende problemen (kyfose, slechte ogen, hangende schouders) aanpakken of uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Prima antwoord, je bespaart mij een hoop typewerk! ;-) Toevoeging: wat erg helpt, zijn sterke spieren. Vooral het trainen van de spieren die voor de rompstabiliteit ("core stability") zorgen, helpt heel erg om een goede houding aan te nemen. Het rechtop zitten/staan is dan namelijk heel makkelijk, in plaats van vermoeiend en onnatuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn dochter is hier momenteel mee bezig, wegens een flinke kyfose, en heeft ( naast een ortopedisch korset !) heel wat oefeningen meegekregen om goed te staan en te bewegen - om over pakweg 40 jaar klachten te voorkomen. Best wel zwaar, hoor.

Andere antwoorden (3)

Ja, dan zou ik denken aan Mensendieck. Maar ook een fysiotherapeut kan je al veel advies geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cesar therpie misschien ? maar ik zou voor fisio gaan + sportschool
ik ben ook ict'er geweest. en heb ook mijn nek dat naar voren gaat, niet recht zitten enz. Door het trainen van mijn rug met fitness (met name oefeningen als deadlift, chins enz. is het sterk sterk sterk verbeterd.
Als je elke dag consequent een tijdje met een dik boek op je hoofd rondloopt (zonder dat het er af valt), dan zal je houding zienderogen verbeteren. Hoe lang je dat moet doen weet ik niet precies. Maar 4 x 5 minuutjes lijkt me een goed begin. Dat liet mijn moeder me vroeger ook doen, en ik heb altijd een prima houding en loop gehad. Ik ben haar er nog dankbaar voor. Bij sommige volken vervoert men de spullen op het hoofd, en die mensen hebben een mooie loop en een rechte houding. Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oefentherapeut is de aangewezen persoon.

De twee beroepen cesartherapeut en mensendieck therapeut zijn in de loop van de tijd steeds meer naar elkaar toe gegroeid. De beroepsvereniging spreekt dan ook van "de oefentherapeut" in plaats van twee strikt gescheiden beroepen Cesar en Mensendieck therapeut.