Hoe ontstaan nierstenen?

Nierstenen kunnen ontstaan wanneer:

* men te weinig drinkt
* men overmatig zweet
* er bepaalde zouten in het lichaam aanwezig zijn
* bepaalde medicijnen worden gebruikt
* men een urineweginfectie heeft
* men veel eiwitten eet (m.n. veel vlees)

In deze situaties kan de urine extra veel afvalstoffen bevatten. Uit deze afvalstoffen kunnen kleine kristallen ontstaan. Deze kristallen worden bij de meeste mensen gewoon uitgeplast en vormen geen probleem. Wanneer deze kristallen achterblijven in de nieren, kunnen nierstenen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te veel rabarber te eten of te veel thee te drinken zonder dat je daarna iets inneemt wat calcium bevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je urine verzadigd raakt met bepaalde stoffen vormen er kleine steentjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te weinig drinken, verkeerde zouten aanwezig in het lichaam, bepaald medicatie gebruik, teveel eiwitten of na een blaasontsteking kan het ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Urine kan onder bepaalde omstandigheden (over)verzadigd zijn met bepaalde oplosbare stoffen, die daaruit soms neerslaan in de vorm van kristallen. Die kristallen kunnen soms groot genoeg worden om obstructies te vormen of andere klachten te veroorzaken in de urinewegen. Men spreekt dan van nierstenen, ureterstenen of blaasstenen, afhankelijk van waar de steen zich bevindt.
Het gebruik van veel calcium in het dieet leidt overigens niet tot een hoger niersteenrisico. Calciumhoudende stenen zijn op de gewone röntgenfoto van de buik meestal waarneembaar; dit geldt niet voor alle stenen. Andere stoffen waaruit nierstenen kunnen bestaan zijn struviet, calciumfosfaat, urinezuur, en cystine (alleen bij mensen met de ziekte cystinurie). Struvietstenen ontstaan meestal in aanwezigheid van een bepaalde bacterie (vooral Proteus mirabilis) die ureum omzet in ammoniak en koolstofdioxide (ammoniumcarbonaat).
Een belangrijke manier om nierstenen te voorkomen is om de urine minder geconcentreerd te maken - hierdoor wordt het verzadigingspunt waarbij kristalvorming optreedt minder vaak of helemaal niet meer bereikt. De patiënt moet zich dus aanwennen om systematisch en blijvend meer te drinken. Bij bepaalde vormen van nierstenen is het zinvol om de pH van de urine te beïnvloeden door het gebruik van aanzurende medicamenten. Het werkt vaak averechts om kalkhoudende producten als melk te mijden, omdat kalk het zuur dat nierstenen kan vormen in de darm bindt. Meestal is het juist raadzaam meer kalkhoudende producten te gebruiken. In enkele gevallen schrijft men plaspillen voor (thiazidediuretica) om de hoeveelheid calcium die via de urine wordt uitgescheiden, te beperken. Ondertussen is vast komen te staan dat er in de urine steenvorming bevorderend stoffen en steenvorming remmende stoffen voorkomen. Citroenzuur behoort tot de steenvormings remmers. Het wordt dan ook geadviseerd om dagelijks citroenzuur in te nemen. Dit kan door een citroen uit te persen.