wat is de belangrijkste functie van de dikke darm?

je kan hem ook missen, dus wat is er nou zo belangrijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je redenering klopt niet helemaal: er zijn mensen zonder benen, maar dat betekent niet dat benen niet belangrijk zijn...

Het beste antwoord

In de dikke darm komen de reststoffen aan van onze voedselbrij, wanneer de dunne darm daar alles uit heeft gehaald dat zinnig is voor ons lichaam.

De dikke darm dikt dit in, zoals al gezegd wordt. Er wordt water onttrokken aan de ontlasting, en dit water wordt via de darmwand weer opgenomen in ons bloed. Erg handig, want anders zouden we steeds vocht tekort komen, zoals ook daadwerkelijk gebeurt wanneer we diarree hebben.

Maar naast het indikken van de ontlasting, heeft de dikke darm ook een opslagfunctie. Wanneer de dunne darm rechtstreeks op onze anus aangesloten zou worden, zou het niet alleen een hele uitdaging zijn voor onze kringspier om deze dunne ontlasting tegen te houden, maar zou zich ook continu nieuwe ontlasting aandienen om geloosd te worden. Doordat in de dikke darm de ontlasting langzaam naar beneden beweegt, en vanuit het rectum pas een signaal naar onze hersenen wordt gegeven dat we naar het toilet moeten (aandrang!) wanneer er zich een flinke hoeveelheid ontlasting in het rectum bevindt, hoeven we niet de hele dag door heen en weer te lopen naar de WC. Bovendien zit het systeem zo goed in elkaar, dat we deze aandrang veelal nog enige tijd kunnen negeren, soms urenlang als dat nodig is, om daarna alsnog de ontlasting te kunnen lozen.

Tenslotte, en daar zal ik niet volledig op ingaan maar het hoort uiteindelijk ook bij de functie van de dikke darm, is er de functie van het lozen. Doordat er opslag mogelijk is, hoeft de ontlasting slechts éénmaal per dag (zo ongeveer) geloosd te worden. Dit is niet zomaar een kwestie van "eruit laten lopen", maar gezonde mensen hebben hier alle controle over. Dat is een ingewikkeld samenspel van zenuwen, spieren en receptoren, die ervoor zorgen dat je aandrang krijgt, op het juiste moment de sluitspier ontspant terwijl de darmen juist geactiveerd worden, zodat je - als het goed is - zonder echt bewust te moeten persen, je ontlasting kwijtraakt. Ook dát is een functie van de dikke darm.

Uiteindelijk zijn er wel meer organen die we ook kunnen missen, dit betekent uiteraard nog niet dat zij geen functie hebben. Een blaas kan ook verwijderd worden, zelfs een maag, slokdarm of een dunne darm. En uiteindelijk kun je je rechterhand ook missen: je gaat immers niet dood wanneer deze geamputeerd zou worden, mits dit onder gecontroleerde omstandigheden gebeurt. Toch hebben die organen en lichaamsdelen wel degelijk een functie, en zouden de meeste mensen ze liever niet hoeven missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt hier kan ik wat mee

Andere antwoorden (3)

De dikke darm haalt het vocht uit de inmiddels verteerde darminhoud en maakt dus van dunne soep een stevigere drol. Je kan hem wel missen maar dat betekent dat je een ileostoma moet hebben: een uitgang van je dunne darm waar dus altijd dunne diaree uit komt.
Deze mensen moeten veel drinken omdat ze het vocht uit hun spijsverteringskanaal niet meer kunnen terugwinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, je kunt hem missen....

De dikke darm onttrekt vocht uit je ontlasting, mensen die om welke reden dan ook (een stuk) uit hun dikke darm moeten missen krijgen eens stoma en hebben daarin altijd waterdunne ontlasting

de omgeving van de stoma moet heel goed ingesmeerd worden anders gaat het erg irriteren, dat merk je al als je een paar dagen diarree hebt, dan wordt het helemaal schraal.

Dus het onttrekken van het vocht is behalve voor je vochthuishouding ook goed ter bescherming van je huid
12 jaar geleden
Hij hoort bij het verteringstelsel, daarom is het functie van DikkeDarm verteren.