Wat is het beste ritme om te slapen

ik heb sinds kort continue dienst en kan heel moeilijk overschakelen van dag naar nacht. en na mijn nachtdienst heb ik dagen last van een jetlag. hoe kom ik hier het best doorheen. het schema is 4 vroeg, 2 vrij, 3 laat, 2 vrij en 4 nacht, 2 vrij enz

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dit lijkt me wel heel erg ongezond.
Gelukkig sluit je af met een kleine regelmaat van 4 nachten. Mijn antwoord zou zijn om zo vroeg mogelijk uit die laatste nacht te komen als mogelijk is. Ik probeerde altijd voor 14.00 uur wakker te zijn. ik was dan wel moe maar kon zo wel weer op tijd naar bed. Dan stond ik de dag erna ook weer `gewoon`op. om zo sneller weer i het ritme te komen.
Maar hoe meer ik hierover nadenk is het rite dat je beschrijft hoedanook heel erg zwaar en ongezond..

Sterkte..

ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen maar wat doe je voor werk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ritme wat geen ritme is. Jouw bioritme komt dus niet in een vast ritme. Jouw lichaam protesteert. Is het ook bij inslapen wat moeilijker gaat.
Twee dagen om om te schakelen is kort. Als het inslapen een probleem is, verdiep je dan eens in de werking van melatonine, een stof/medicament die je kunt kopen in een winkel moet een goede sortering van vrij verkrijgbare medicamenten. Het uit de nacht komen en weer op een nader moment wakker worden is vaak een kwestie van veel experimenteren met aantal uren slapen.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is lastig.Je kan proberen om indien mogelijk zo veel mogelijk op de zelfde tijden naar bed gaan en opstaan.Na je vroeg ben je dagen vrij dan zou je er voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld om dan later op te staan omdat je daarna 3 late diensten hebt.Daarna heb je weer vrij ook weer wat later opstaan omdat je dan nachtdiensten hebt 4 keer.Wat je ook kan vragen is of je een ander rooster mag omdat je moeite hebt van nacht naar dagdienst,bijvoorbeeld dat je na je nachtdiensten 3 dagen vrij kan krijgen ipv 2 dat zou al een hoop schelen denk ik.Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey,

dit is inderdaad lastig, zelf werk ik ook onregelmatig en heb ook met deze diesten te maken, het beste is om te doen, bij je vroege diensten om gewoon elke keer op tijd op te staan en naar bed te gaan.
als je vrije dagen hebt, kun je wel wat langer blijven liggen maar dat zou ik niet te lang doen, ( uiterlijk tot 10uur ) je twee vrije dagen benutten om evt. huishoudelijk werk of weet ik veel wat te doen.
de dag voordat je een late hebt, ga je later naar bed en probeer je zo goed mogelijk uit te slapen, je gaat dan werken en op je vrije dag slaap je weer uit tot +- 10 uur.
dan komen de nachtdiensten. de dag voor je nachtdienst ( dus die avond er voor) probeer je zo lang mogelijk op te blijven. en gaat dus laat slapen, probeer dan ook zo goed mogelijk uit te slapen. de dag dat je je nachtdienst ingaat doe je het wat rustig aan en probeer je die avond nog wat op bed te liggen ( slapen is niet persee nodig)

met je nachtdiensten zou ik een vast ritme van maken,
sta om 17.00 uur op. doe je dingen. en die avond nog een beetje tv kijken en weer naar je werk.
de nacht dat je er uit komt, kun je het beste opstaan rond uiterlijk een uur of 15.30.

ga er dan even tussenuit en zorg dat je bezig en wakker blijft.

ga dan die avond rond een uur of 23 of 24 uur naar bed,
en sta de volgende dag rond een uur of 10 op .
en zo ga je door.

misschien heb je er iets aan.

succes